دکوراسیون منازل و انواع آن

دکوراسیون | دکوراسیون منازل | انواع دکوراسیون | آشنایی با سبک‌های دکوراسیون


تعیین سبک دکوراسیون منزل از چالش‌هایی است که افراد با آن روبرو هستند. برای این‌که بتوان دکوراسیونی مناسب انتخاب نموده و منزلی با چیدمان اصولی داشته باشید لازم است انواع سبک‌های دکوراسیون منازل را بشناسید و با ویژگی‌های آنها آشنا شوید. به‌این‌ترتیب می‌توانید سبکی متناسب با شرایط و نقشه مهندسی منزل خود انتخاب کرده و از چیدمان خانه و جلوه زیبایی که در فضای منزل به وجود می‌آید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : پیمانکار ساختمان چیست؟

انواع دکوراسیون منازل کدم‌اند؟

دکوراسیون خانه‌ها با توجه به دوره‌های مختلف و مناطقی که در آن مورداستفاده قرار می‌گرفتند نام‌گذاری شده‌اند. امروزه شاهد هستیم که برخی از این سبک‌های معتبر و عامه‌پسند، در کل دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند. شما نیز می‌توانید از هرکدام از این سبک‌ها که باسلیقه شخصی و مبلمان شما سازگاری دارند استفاده کرده و منزلی با جذابیت بصری عالی در اختیار داشته باشید. انواع دکوراسیون منزل به شرح زیر هستند:

آشنایی با دکوراسیون امروزی

سبک دکوراسیون امروزی را می‌توان جزو زیباترین دکوراسیون داخلی منزل به شمار آورد. سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. اصلی‌ترین ویژگی‌ این سبک آن است که به مدل و سبک خاصی پایبندی ندارد. در این سبک می‌توان راحتی و صمیمت را در فضای خانه مشاهده کرد. در این سبک می‌توان از هر مدلی در چیدمان استفاده کرده و خطوط متفاوتی را در منزل به کار برد.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمانی و انواع آن

دکوراسیون مدرن، مناسب منازل امروزی

یکی از سبک‌های محبوب در دکوراسیون منازل، سبک دکوراسیون داخلی مدرن است. در این سبک از خطوط صاف استفاده می‌شود. در ضمن در سبک دکوراسیون مدرن شاهد استفاده از پالت رنگی ساده هستیم. این سبک، تداعی‌کننده سادگی و نظم در خانه‌ها است. از ویژگی‌های ممتاز آن در مقایسه با سبک‌های دیگر می‌توان به استفاده از وسایل برق، شفاف و صاف و صیقلی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : مشاغل مهم مربوط به ساختمان

در این سبک می‌توان از وسایل و مبلمانی با اشکال هندسی مشخص نظیر دایره، مربع و … استفاده کرد. برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند این سبک همان سبک دکوراسیون امروزی است. این در حالی است که تفاوت‌های اساسی میان این دو وجود دارد. در سبک مدرن می‌توان از تابلوهایی با سبک آبستره و یا پیکره‌های انتزاعی استفاده کرد. این سبک را در حال حاضر می‌توان جزو سبک‌های دکوراسیون منزل ایرانی به شمار آورد.

دکوراسیون صنعتی، گزینه‌ای برای افراد سخت پسند

یکی از انواع سبک دکوراسیون منازل، سبک صنعتی است. این سبک برگرفته از مدل‌های چیدمان منازل در دوره انقلاب صنعتی اروپا بوده و سبکی متمایز و ویژه به شمار می‌آید. از ویژگی‌های برتر این سبک می‌توان به القای حس نیمه‌کاره بودن ساختمان اشاره کرد. به این معنا که در استفاده از این دکوراسیون از آجر و یا چوب استفاده می‌شود که سبب می‌گردد تا بینندگان تصور کنند نمای داخلی ساختمان به‌صورت نیمه‌کاره مانده است. یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر این سبک، مبلمان چرم است. در ضمن جعبه‌های پرینت دار را نیز می‌توان جزء جدایی‌ناپذیر این سبک به شمار آورد. این جعبه‌ها حس نوستالژیک دوران انقلاب صنعتی در اروپا را تداعی می‌کنند.

بیشتر بخوانید : سازه های فلزی و مزایای آن

آشنایی با ویژگی‌های سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک را می‌توان نوعی از سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک به شمار آورد. این سبک کاملاً با شرایط و واقعیت‌های خانه‌های امروزی سازگاری دارد. درواقع این سبک را می‌توان نوع مدرن سبک کلاسیک دانست که در آن، ویژگی‌های سبک کلاسیک کاملاً حفظ‌شده است. این سبک نوعی طرح غنی است که نمایانگر دکوراسیون گران‌قیمت می‌باشد.

بیشتر بخوایند : طراحی،نظارت و اجرای پروژه

برای استفاده از این سبک در دکوراسیون منزل باید فضای وسیعی در اختیار داشته باشید. در اجرای این سبک می‌توان از پس‌زمینه‌های روشن و یا تیره استفاده کرده و یا ترکیبی از رنگ‌های مختلف مانند قهوه‌ای، سفید، بژ و … را به کار برد. به‌منظور اجرای این سبک می‌توانید از چوب، سنگ و حتی مواد طبیعی دیگر استفاده کرد.

ویژگی‌های دکوراسیون مونوکروم چیست؟

یکی از ساده‌ترین انواع دکوراسیون داخلی منزل مربوط به سبک دکوراسیون مونوکروم است. در این سبک کافی است یک رنگ داشته باشید. شاید در نگاه اول، استفاده از این سبک، خیلی به نظر ساده بیاید. این در حالی است که ممکن است اجرای این سبک، بسیار سخت باشد. افرادی که این سبک را به‌عنوان سبک دکوراسیون موردنظر انتخاب می‌کنند باید یک سری نکات مهم را مدنظر قرار دهند، زیرا تنها یک اشتباه در این امر می‌تواند اتاق و یا خانه شمارا خسته‌کننده و یکنواخت نشان دهد. در استفاده از این روش می‌توانید از تناژهای مختلف رنگ منتخب، استفاده کرده و جلوه‌ای ویژه در فضای خانه به وجود آورید. در ضمن می‌توانید از رنگ‌های خنثی نظیر سفید و دیگر رنگ‌های خنثی برای پشتیبانی و تکمیل دکوراسیون منزل استفاده نمایید.

دکوراسیون ایران باستان، سبک اصیل دکوراسیون منزل

یکی از سبک‌های مناسب برای دکوراسیون منزل ایرانی، سبک دکوراسیون ایران باستان است. این سبک از اصالت و محبوبت خاصی برخوردار می‌باشد. در این روش، نگاهی ویژه به سبک دکوراسیون دوره هخامنشی و بعدازآن می‌شود. در این سبک برای طراحی داخل خانه‌ها، ستون‌های بزرگ و درب‌های سنگین تعبیه می‌شود.

بیشتر بخوانید : ساختمانهای مدرن در ایران

در ضمن در این دکوراسیون شاهد وجود سرستون‌های شیر و اسب بالدار هستیم. برای اجرای این طرح می‌توان از رنگ‌های خنثی نظیر سفید در کنار رنگ‌های گرم مانند آبی ارغوانی و زرشکی استفاده کرد. نمای دکوراسیون در این سبک به‌گونه‌ای است که شمارا در اولین نظر به یاد ایران باستان می‌اندازد. ازآنجایی‌که اشکال گوشه‌دار، نشانگر هیبت و اقتدار امپراتوری ایران درگذشته است، در این سبک نیز از عناصر زاویه‌دار استفاده می‌شود.

آشنایی با دکوراسیون سبک مینیمال

یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل، سبک مینیمال است. این سبک، ظاهری شبیه به سبک مدرن دارد. تفاوت این دو سبک در آن است که سبک مینیمال سادگی بیشتری داشته و جلوه‌ای منظم‌تر دارد. در مدل از پالت رنگی خنثی استفاده می‌شود. به‌گونه‌ای که هیچ رنگی بر رنگ دیگر ارجحیت نداشته و زیاد به چشم نمی‌زند.

افرادی که در منزل خود از این سبک استفاده می‌کنند رنگ سفید را به‌عنوان پرکاربردترین رنگ، به کار می‌برند. درصورتی‌که به دنبال وسایل خانگی پرزرق‌وبرق نیستید، این سبک می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. به‌منظور ایجاد جذابیت در دکوراسیون می‌توانید از تضاد رنگی استفاده نمایید. استفاده از این روش به این خاطر اهمیت دارد که تعادل بصری در فضا ایجاد کرده و از القای حس یکنواختی در افراد جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید : آسانسور چیست و همه چیز درباره آسانسور

دکوراسیون ساحلی، ایده آل برای ایجاد حس آرامش

همان‌گونه که ساحل، تداعی‌کننده حس آرامش در افراد است، منظور از این سبک نیز استفاده از عناصر و چیدمانی است که این حس را در افراد ایجاد می‌نماید. از این سبک دکوراسیون منزل در مناطق ساحلی آمریکا استفاده می‌شد و در دنیا آن را بانام سبک همپتون نیز می‌شناسند. در این سبک از پالت‌های رنگی خنثی استفاده می‌شود.

شما می‌توانید در این سبک از رنگ‌های آبی، سبز و سفید و مبلمانی بارنگ بژ استفاده نمایید. در این روش، استفاده از وسایل چوبی و یا وسایلی که از موجودات دریایی الهام گرفته‌شده است جایگاه ویژه‌ای دارد. برای ایجاد حس و حال و هوای ساحل می‌توانید از بالش‌های بزرگ در دکوراسیون استفاده کنید. همچنین باید پنجره‌های بزرگی برای ساختمان تعبیه کنید. سقف‌های کوتاه، پنجره‌های نورگیر و استفاده نکردن از پرده در این پنجره‌ها از ویژگی‌های بارز این سبک به شمار می‌روند.

دکوراسیون سنتی غربی، ادغام سبک کلاسیک و مجلل

از زیباترین سبک دکوراسیون داخلی منزل می‌توان به سبک سنتی غربی اشاره کرد. در این سبک از المان‌های سبک کلاسیک در کنار مبلمان مجلل استفاده می‌شود. در این دکوراسیون از وسایل تزئینی زیادی استفاده می‌شود. در بازسازی منازل قدیمی می‌توانید از این سبک استفاده کرده و جلوه‌ای مدرن به خانه ببخشید. استفاده از رنگ‌بندی‌های قدرتمند، چوب‌هایی بارنگ تیره، مبل‌هایی با پارچه‌های وزین با طرح‌های گلدوزی شده، از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است. این سبک در حساسیت‌ها و ظرافت‌های اروپایی ریشه دارد.

بیشتر بخوانید : نبشی و ناودانی چیست؟

دکوراسیون روستیک، سبکی متناسب با عناصر طبیعی

دکوراسیون روستیک نیز یکی از سبک‌های دکوراسیون منزل ایرانی است. در این سبک که نمادی از سبک چیدمان روستایی است می‌توان از عناصر طبیعی نظیر سنگ و چوب استفاده نمود. استفاده از این سبک در منزل می‌تواند بیانگر صداقت و بی‌تکلفی باشد.

در این سبک معمولاً از وسایل چوبی و فلزی زنگ‌زده و رنگ و رو رفته استفاده می‌شود. برخی تصور می‌کنند این تجهیزات، واقعاً کهنه و فرسوده هستند. این در حالی است که تمامی این وسایل، نو هستند و تنها ظاهر آنها به این صورت طراحی‌شده است. استفاده از این سبک برای خانه‌هایی کارآمد است که صاحبان آنها خواهان و از علاقه‌مندان نوستالژی هستند.

سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی ایرانی، سبک سنتی خاورمیانه است. در این سبک از فرش و گلیم ایرانی استفاده می‌شود. در این طرح از رنگ‌بندی‌های تند و گرم استفاده‌شده و نقش و نگار اسلامی و ایرانی در آن موج می‌زند. در این چیدمان به‌جای استفاده از مبلمان فاخر، از بالش‌ها و تخت‌هایی با طرح سنتی استفاده می‌شود. البته در صورت تمایل به استفاده از مبل نیز می‌توان از مبلمانی با طرح گلیم و لنگ استفاده کنید.

دکوراسیون فرانسوی، سبکی متفاوت در دکوراسیون منزل

از انواع دکوراسیون منزل می‌توان به سبک فرانسوی اشاره کرد. استفاده از رنگ‌های گرم و ملایم نظیر قرمز، طلایی، زرد و … و همچنین استفاده از مصالحی چون آجر و سنگ از ویژگی‌های این سبک به شمار می‌روند. در این سبک معمولاً از روتختی‌های نفیس و گران‌قیمت استفاده می‌شود. استفاده از ظروف چینی و تزئینی با تعداد زیاد و روکش مبل از نوع دامن دار و پرده‌هایی با ارتفاع زیاد، از ویژگی‌های این سبک هستند. در دکوراسیون منزل‌هایی با سبک فرانسوی از گچ‌بری‌های شاهانه استفاده می‌گردد.

بیشتر بخوانید : اصول گودبرداری ساختمان

آشنایی با سبک دکوراسیون انتقالی

یکی از سبک‌های پرطرفدار در میان افراد، سبک دکوراسیون انتقالی است. دلیل نام‌گذاری این سبک، این است که این روش، پلی بین سبک سنتی و مدرن می‌باشد. این سبک میان مدل‌های سنتی و مدرن، تعادل برقرار کرده و جلوه‌ای جذاب در خانه‌ها ایجاد می‌کند. استفاده از وسایل مدرن در کنار مبلمان سنتی از ویژگی‌های این سبک به شمار می‌رود. رنگ‌بندی مورداستفاده در این سبک از نوع خنثی است. این سبک باعث ایجاد فضای گرم و صمیمی در خانه‌ها شده و درعین‌حال، جلوه‌ای مجلل به خانه‌ها داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : انواع درب ساختمانی

ویژگی‌های سبک دکوراسیون سنتی شرق دور چیست؟

شرق دور، کشورهایی نظیر ژاپن و چین را شامل می‌شود. در این سبک از روش چیدمان این کشورها بهره گرفته می‌شود. این سبک دارای سادگی زیادی بوده و نمایانگر سبک زندگی فروتنانه است. استفاده از نقش و نگار مینیاتوری، میز و صندلی‌های مربعی شکل با ارتفاع کم، درب و پنجره‌هایی که به‌صورت کشویی باز و بسته می‌شوند و تشک به‌جای تخت، از ویژگی‌های سبک سنتی شرق دور هستند. معمولاً از این سبک در دکوراسیون منزل ایرانی به‌ندرت استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : تهویه مطبوع کاربرد و انواع آن

دکوراسیون بوهمیان، سبکی محبوب

از بهترین و محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون، سبک بوهمیان است. منظور از این سبک، دکوراسیون کولی وار است که در آن قانون خاصی وجود ندارد. در این روش می‌توانید هرگونه که خواستید منزل خود را چیدمان کنید. در این سبک می‌توان تمامی قواعد و اصول را نادیده گرفته و از رنگ‌بندی‌های متنوعی استفاده نمود.

با ویژگی‌های سبک دکوراسیون شبی شیک آشنا شوید

سبک شبی شیک از خاص‌ترین سبک‌های دکوراسیون است. در این سبک از پارچه‌هایی با طرح گل‌های ظریف، مبلمان روستایی، لوسترهایی پرنور و … استفاده می‌گردد. این سبک را می‌توان به‌نوعی سبک بوهمیان به شمار آورد. تفاوت این دو سبک در این است که سبک شبی شیک دارای ظرافت بیشتری بوده و درواقع، سبکی زنانه است. در این سبک از مبلمان قدیمی، رنگ‌های خنثی و وسایل تزئینی فاخر استفاده می‌شود. استفاده از تزئینات قلاب‌بافی و گل‌هایی بارنگ صورتی در این سبک، جایگاه ویژه‌ای دارد.

دکوراسیون هالیوودی، سبکی باشکوه و مجلل

در دکوراسیون منزل به سبک هالیوودی، منزل دارای جلوه‌ای شیک و لوکس است. در این سبک از مبلمان مجلل و وسایل عتیقه و گران‌بها استفاده می‌شود. در این سبک از رنگ‌های چشم‌نواز و پررنگ استفاده می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ارسال پیامک های تبلیغاتی و مزایای آن

سبک دکوراسیون یونان باستان برای چه خانه‌هایی مناسب است؟

این سبک به سبک ایران باستان شباهت دارد. در این نوع طراحی از تندیس‌های مرمرین و حکاکی‌های خاص استفاده می‌شود. رنگ‌بندی این سبک به سبک ایران باستان شباهت داشته و تمامی عناصر، بیانگر شکوه و عظمت دوران یونان باستان خواهد بود.

بیشتر بخوانید : روش های نقاشی ساختمان و انواع رنگ های ساختمانی

جمع‌بندی

چنانچه با انواع دکوراسیون منزل آشنا باشید می‌توانید بهترین چیدمان را در منزل و طراحی آن تجربه کنید. در غیر این صورت بهتر است با استفاده از خدمات شرکت‌های طراحی دکوراسیون داخلی، این کار را انجام دهید. در این صورت می‌توانید منزل خود را مطابق خواست و سلیقه‌ای که دارید طراحی نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.