انواع روش‌های نقاشی ساختمان را بشناسید

انواع روش‌های نقاشی ساختمان | رنگ روغنی ساختمان | انواع رنگ ها


طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان در سال‌های اخیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است؛ به‌گونه‌ای که در طول دو دهه اخیر افراد زیادی با تحصیلات دانشگاهی و فعالیت‌های تجربی وارد این حرفه شده‌اند. دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها باید سبب آرامش افراد حاضر در ساختمان و افزایش بهره‌وری مفید از فضای در اختیار شود. در بسیاری از ساختمان‌های اداری با طراحی دکوراسیون داخلی مناسب می‌توان راندمان کاری کارمندان را افزایش داد. یکی از اساسی‌ترین فاکتورها در طراحی دکوراسیون داخلی، نقاشی ساختمان است. اهمیت رنگ‌آمیزی ساختمان به حدی زیاد است که شما می‌توانید بارنگ‌آمیزی صحیح و اصولی به دیگران نشان دهید که کاربری ساختمان شما چیست. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع روش‌های نقاشی ساختمان آشنا شوید.

مقدمه‌ای درباره اهمیت نقاشی ساختمان

در بحث دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای اثرگذار نقاشی ساختمان است. معمولاً وقتی قصد تغییر دکوراسیون یک ساختمان را داشته باشید، نخستین پیشنهاد تغییر سبک رنگ‌آمیزی دیوارهای ساختمان است. طراحان دکوراسیون داخلی نیز ابتدا در خصوص مدل و روش رنگ‌آمیزی دیوار و سقف ساختمان تصمیم‌گیری می‌کنند و پس‌ازآن به سراغ هماهنگ کردن سایر اجزای دکوراسیون داخلی بارنگ دیوارها می‌روند.
در سال‌های اخیر، امکانات و تجهیزات رنگ‌آمیزی ساختمان به حدی کار نقاشی ساختمان را ساده کرده‌اند که هرکسی بدون کوچک‌ترین مهارت و سابقه‌ای در کار نقاشی می‌تواند اقدام به رنگ‌آمیزی دیوار منزل یا ساختمان خود کند. البته باید بدانید که این کار، کاملاً تخصصی است و درصورتی‌که می‌خواهید دکوراسیون منزل خود را به‌درستی و به‌صورت اصولی انجام دهید، حتماً باید کار را به یک نقاش ماهر ساختمانی بسپارید. در ادامه ابتدا به معرفی رنگ‌های مناسب برای نقاشی ساختمان می‌پردازیم و در انتها انواع روش‌های نقاشی ساختمان را موردبررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : مقدمه ای درباره ساختمان و مراحل احداث ساختمان

انواع رنگ‌های مناسب برای نقاشی ساختمان

همان‌طور که می‌دانید، رنگ‌ها در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. هرکدام از رنگ‌ها برای کاربری‌های خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. کار انتخاب رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها نیز یک مسئله تخصصی است و باید توسط افراد ماهر انجام شود. به‌طورکلی برای نقاشی ساختمان‌ها از انواع رنگ‌های زیر استفاده می‌کنند:‌

رنگ‌روغنی

رنگ‌های روغنی از مدت‌ها قبل برای رنگ‌آمیزی دیوار و سقف منازل استفاده می‌شوند و تا به امروز هم در ردیف رنگ‌های محبوب برای نقاشی ساختمان شناخته می‌شوند. در بین انواع رنگ‌های مورداستفاده برای نقاشی ساختمان، رنگ‌روغنی قیمت مقرون به‌صرفه‌تری دارد. دلیل استفاده از این رنگ برای نقاشی ساختمان‌ها ظاهر براق، مات و نیمه مات، پایداری مناسب و قابلیت شستشوی آن‌ها است.

رنگ پلاستیک

دسته دیگری از رنگ‌ها که بعضاً برای رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، رنگ پلاستیک است. این رنگ‌ها نیز ارزان‌قیمت هستند و ازنظر میزان پوشانندگی اثرگذاری بالایی را به همراه دارند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ‌های پلاستیک در گریدهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. درصورتی‌که قصد استفاده از رنگ پلاستیک برای نقاشی ساختمان خوددارید، حتماً از رنگ‌های پلاستیک با گرید بالا استفاده کنید؛ چراکه گریدهای پایین آن فاقد ضدآب هستند و به‌راحتی در اثر برخورد دستمال مرطوب به آن‌ها رنگ دچار آسیب می‌شود. همچنین رنگ‌های پلاستیک درجه پایین موجب ایجاد لکه‌های سفیدروی مبل و پشتی در صورت تماس با آن‌ها می‌شود.

رنگ بلکا

یکی دیگر از رنگ‌هایی که در انواع روش‌های نقاشی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، رنگ بلکا (Belka) است. این رنگ به‌نوعی پوشش طبیعی سلولزی است که برای تزئین دیوار و سقف استفاده می‌¬شود. البته انواع رنگ ساختمانی بلکا بانام‌های دیگری مانند پتینه و رومالین نیز شناخته می¬شود.

رنگ متالیک

دسته‌ای دیگر از رنگ‌های مورداستفاده برای نقاشی ساختمان‌ها، رنگ‌های متالیک هستند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است، این رنگ‌ها دارای ظاهر و جلای فلزی هستند.

رنگ اکریلیک

کسانی که تجربه کار بارنگ‌ها رادارند و یا منازل و ساختمان خود را رنگ‌آمیزی کرده‌اند،‌ حتماً تجربه بوی نامطبوع مواد نفتی موجود در رنگ‌ها رادارند. رنگ‌های اکریلیک پایه رزین دارند و دیگر به‌هیچ‌عنوان بوی نامطبوعی از آن‌ها ساطع نمی‌شود. بنابراین اگر نسبت به این مسئله حساس هستید، حتماً به سراغ رنگ‌های اکریلیک بروید. این رنگ‌ها از سازگاری خوبی با محیط‌زیست برخوردار هستند و معمولاً در سه نوع براق، مات و نیمه براق در بازار وجود دارند. رنگ‌های آکریلیک قابلیت شستشو دارند و علاوه بر فضای داخلی مناسب فضای خارجی نیز هستند و معمولاً از آن‌ها برای رنگ‌آمیزی و بازسازی نمای آجری نیز استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این دسته از رنگ‌ها قابلیت اجرای آن روی تمام سطوح است. رنگ‌های اکریلیک مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و ساییدگی نیز تأثیر چندانی روی آن‌ها ندارد.

بیشتر بخوانید : مراحل گرفتن جواز پایان کار در ساختمان های در حال ساخت

رنگ مولتی کالر

دسته‌ای دیگر از رنگ‌ها که برای انواع روش‌های نقاشی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، رنگ مولتر کالر است. این دسته از رنگ‌ها، به‌تازگی ابداع‌شده‌اند و به دلیل قابلیت‌های مناسب ازجمله قابلیت شستشو، عدم جذب رطوبت و پایداری زیاد، جایگاه مناسبی در بازار به دست آورده‌اند. این دسته از رنگ‌ها را نیز می‌توان برای استفاده در انواع سطوح انتخاب کرد. به خاطر داشته باشید که رنگ‌های مولتی‌کالر دکوراتیو بوده و یک‌لایه نازک روی سطوح ایجاد می‌کند.

نقاشی

انواع روش‌های نقاشی ساختمان

تا اینجا بااهمیت مسئله رنگ‌آمیزی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها و همچنین انواع رنگ‌های مناسب نقاشی آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع روش‌های نقاشی ساختمان که در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرند، بپردازیم.

بیشتر بخوانید : ترموود چیست؟

نقاشی ساده ساختمان

اگر جزء کسانی هستید که علاقه‌مند به رنگ‌ها و طرح‌های ساده هستند، بهترین گزینه‌ای که پیش روی شما است، نقاشی ساده ساختمان خواهد بود. این نوع رنگ‌آمیزی خیلی سریع قابل‌اجرا است و می‌توانید در زمان کمی کار را به اتمام برسانید. اگر ساختمانی که قصد رنگ‌آمیزی آن رادارید، کمی شلوغ است و وسایل و لوازم زیادی در آن دارید، بهتر است به سراغ نقاشی ساده ساختمان بروید. چراکه اولاً هماهنگی بهتری با سایر اجزای دکوراسیون ساختمان دارد و در ثانی موجب شلوغ‌تر شدن جلوه ساختمان نمی‌شود. هزینه تمام‌شده این نوع نقاشی نیز نسبت به سایر روش‌ها معمولاً کمتر است.

نقاشی ساختمان با تکنیک کالر واش

یکی دیگر از انواع روش‌های نقاشی ساختمان، تکنیک کالر واش است. البته برای رنگ‌آمیزی تمام بخش‌های ساختمان از این تکنیک استفاده نمی‌شود. تصور کنید که کابینت‌های آشپزخانه منزل شما فلزی است و می‌خواهید به کمک رنگ‌آمیزی به آن طرح چوب بدهید. برای این منظور باید به سراغ تکنیک کالر واش بروید. تکنیک کالر واش درواقع تکنیکی است که در آن طرح چوب، سنگ، فلز و … روی سطحی غیر از آن‌ها ایجاد می‌شود. ایجاد طرح مرمر، طرح فلز، طرح چوب و … روی سطح دیوارهای گچی نمونه‌ای از کاربرد تکنیک کالر واش در ساختمان است.

نقاشی به روش مولتی کالر

ابتدا باید یک‌لایه رنگ‌آمیزی به روش نقاشی ساده‌روی دیوارهای ساختمان اجرا شود. اگر قصد استفاده از روش مولتی کالر رادارید، توصیه می‌کنیم حتماً از رنگ پلاستیک با گرید بالا استفاده کنید. پس از اتمام کار یک‌لایه رنگ‌آمیزی به روش ساده، باید اجازه دهید تا رنگ به‌طور کامل خشک شود. سپس باید با توجه به سلیقه و طرح موردنظرتان، یک یا چندرنگ مولتی کالر مکمل یا مخالف رنگ پس‌زمینه را باهم ترکیب کنید و رنگی با غلظت بالا ایجاد کنید. در ادامه به کمک نوعی قلم‌موی خاص یا وسایل ایجاد بافت به‌خصوص روی دیوار، رنگ مولتی کالری که آماده کرده‌اید را روی دیوار اعمال کنید. به‌این‌ترتیب پس از اتمام کار یکرنگ زمینه بارگه‌هایی از رنگ‌های مختلف دیده می‌شود که بافت متفاوتی به سطح موردنظر می‌دهد.

نقاشی به روش متالیک

یکی دیگر از انواع روش‌های نقاشی ساختمان، رنگ‌آمیزی به روش متالیک است. برای این روش رنگ‌آمیزی از رنگ‌های متالیک استفاده می‌شود. اگر قصد دارید به کمک رنگ‌آمیزی در یک محیط احساس و حالت فلزی به افراد منتقل کنید، استفاده از روش متالیک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. معمولاً برای اینکه حالت فلزی بهتر القا شود ابتدا بافت ریزی با استفاده از یکرنگ زیر کار اجرا می‌شود و سپس رنگ متالیک روی آن اجرا می‌شود. این روش اغلب به‌وسیله پتینه اجرا می‌شود و معمولاً برای رنگ‌آمیزی محیط‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : فونداسیون چیست؟

نقاشی به روش پاششی

در این روش نقاشی ساختمان، ابتدا رنگ موردنظر از طریق ترکیب کردن با آب رقیق می‌شود. سپس به روش پاشش روی دیوار ریخته می‌شود. درنهایت طرحی که روی دیوار ایجاد می‌شود، چیزی شبیه به طرح‌هایی است که روی سنگ مرمر وجود دارد.

رنگ‌آمیزی به روش سایه‌روشن

درروش رنگ‌آمیزی سایه‌روشن ابتدا دو یا چندرنگ از یک طیف رنگی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. سپس با توجه به سلیقه و انتخاب شما، رنگ‌آمیزی روی دیوار صورت می‌گیرد. یک روش به این صورت است که رنگ‌ها از یک طیف انتخاب می‌شوند و شدت رنگ از پایین به بالا کاهش پیدا می‌کند. حتی گاهی اوقات امکان دارد، شما تمایلی به ترکیب رنگ‌ها نداشته باشید. بلکه دورنگ متفاوت را برای رنگ‌آمیزی یک دیوار انتخاب کنید و آن‌ها را به‌صورت هم‌زمان در کنار یکدیگر به کار ببرید.

نقاشی به روش آبرنگی

یکی دیگر از انواع روش‌های نقاشی ساختمان، تکنیک آبرنگی است. اجرای این تکنیک کاری راحت است و درعین‌حال ظاهری زیبا برای ساختمان به وجود می‌آورد. برای اجرای تکنیک آبرنگی کافی است رنگ‌دانه‌ها را با گچ یا رنگ پلاستیک ادغام کرد و گچ یا رنگ را با آب رقیق کرده و با قلم‌مو اقدام به رنگ‌آمیزی کنید. ایجاد طرح‌هایی مانند برگ، گل، درخت، اشکال هندسی و … روی دیوار برای این تکنیک مناسب است.

رنگ‌آمیزی دیوار به کمک اسفنج

یک روش دیگری برای نقاشی ساختمان‌ها، استفاده از اسفنج به‌جای قلم‌مو است. در این روش باید از دوتکه اسفنج استفاده کنید. به کمک یکی از آن‌ها رنگ را روی دیوار اعمال کنید و به کمک اسفنج تمیز دیگر رنگ را صاف‌کرده و روی دیوار پخش نمایید. استفاده از این تکنیک هم می‌تواند جلوه خاصی به دیوارهای ساختمان‌ها بدهد.

استفاده از تکنیک نقاشی با پارچه

تکنیک دیگری که برای رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، تکنیک نقاشی با پارچه است. دو روش کار با این تکنیک وجود دارد؛ روش اول به این صورت است که رنگ را از ابتدا به کمک پارچه روی دیوار اعمال کنیم. درروش دوم ابتدا کار رنگ‌آمیزی دیوار با قلم‌مو انجام می‌شود و در ادامه بخش اضافی رنگ‌ها به کمک پارچه برداشته می‌شود.

استفاده از نایلون برای رنگ‌آمیزی دیوار

یکی دیگر از انواع روش‌های نقاشی ساختمان، استفاده از نایلون است. در این روش ابتدا به کمک قلم‌مو دیوار را رنگ‌آمیزی می‌کنند. سپس قبل از خشک شدن رنگ، تکه نایلون بزرگی را روی دیوار قرار می‌دهند. پس از چند ثانیه نایلون را از روی دیوار برمی‌دارند. به‌این‌ترتیب نقش زیبایی روی دیوار ایجاد می‌شود.

استفاده از شابلون

در این روش شما در ابتدا رنگ پس‌زمینه‌ای را در دیوار اعمال می‌کنید. در ادامه به کمک شابلون‌هایی که دارای طرح‌های خاصی هستند، طرح‌های دیگری را رویی دیوار اعمال می‌کنید.

استفاده از غلتک‌های طرح دار

یکی از ابتکارهای شرکت‌های تولیدکننده ابزار رنگ‌کاری، ساخت غلتک رنگ با طرحی روی آن است. با خرید غلتک طرح دار و اجرای یک زیر کار ساده و سپس رنگ‌آمیزی با استفاده از غلتک طرح دار می‌توان به‌سرعت به طرحی زیبا در نقاشی ساختمان دست‌یافت.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب و مزایای آن

تکنیک برجسته‌کاری

یکی دیگر از انواع روش‌های نقاشی ساختمان‌، استفاده از تکنیک برجسته‌کاری است. این روش به کمک پتینه کاری اجرا می‌شود. درواقع به کمک خمیر پتینه قسمت‌های برجسته‌ای با طرح‌های مشخصی مانند گل و گیاه روی دیوار اجرا می‌شود. سپس با خشک شدن خمیر و سنباده‌زنی اقدام به رنگ‌آمیزی روی کار می‌کنند.

کلام پایانی

آنچه مطالعه کردید مختصری درباره انواع روش‌های نقاشی ساختمان بود. اگر در حوزه نقاشی ساختمان فعالیت می‌کنید و مایل هستید تا برای بازاریابی کار خود با ساختمان‌های در حال ساخت آشنا شوید، می‌توانید از بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب استفاده کنید. سازه یاب با برخورداری از کادری جوان و متخصص فعالیت خود را از سال 1399 با انتشار بانک اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت در شهرهای تهران و کرج آغاز کرده است. به کمک این بانک اطلاعاتی می‌توانید با ساختمان‌هایی که در مرحله نقاشی و رنگ‌آمیزی هستند، آشنا شوید و برای بازاریابی، فعالیت‌های تبلیغاتی خود را روی این شرکت‌ها انجام دهید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.