مراحل گرفتن جواز پایان کار

مراحل گرفتن جواز پایان کار در ساختمان‌های در حال ساخت و مدارک مورد نیاز


مراحل گرفتن جواز پایان کار در ساختمان‌های در حال ساخت

احداث یک ساختمان، پروسه‌ای زمان‌بر است که فرآیندهای قانونی زیادی از ابتدا تا انتهای آن باید پشت سر گذاشته شود. از همان ابتدای آغاز کار که باید پروانه ساختمانی اخذ شود تا انتهای کار که با گرفتن جواز پایان کار همراه است، مجوزهای زیادی از مراجع قانونی ذی‌صلاح اخذ شود. اگر پروانه ساختمان به‌عنوان جواز شروع کار به شمار می‌رود، جواز پایان کار نیز به‌عنوان حکم قانونی بودن تمام مراحل طی شده در طول احداث ساختمان به شمار می‌رود. برای این‌که بتوانید به دیگران نشان دهید که ساختمان ساخته‌شده، به‌صورت قانونی بناشده است، باید جواز پایان کار را به آن‌ها نشان دهید. در هنگام خرید یک ساختمان نیز حتماً این موضوع مهم را در نظر داشته باشید و در خرید خانه‌هایی که فاقد جواز پایان کار هستند، احتیاط کنید. سؤال مهمی که در اینجا پیش می‌آید آن است که مراحل گرفتن جواز پایان کار در ساختمان‌های در حال ساخت چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با فرآیند اخذ جواز پایان کار برای یک ساختمان آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : ترموود چیست ؟

جواز پایان کار ساختمان چیست؟

در ابتدای شروع به کار احداث ساختمان، باید مراحل اداری و قانونی نزد مراجع قانونی و به‌ویژه شهرداری‌ها طی شود تا پروانه ساختمان به شما اعطا شود. پروانه ساختمان درواقع همان شناسنامه فنی ساختمان شما به شمار می‌رود. در زمان اخذ پروانه ساختمان، تمام آن چیزی که باید در طول احداث ساختمان توسط سازنده رعایت شود، ذکر می‌شود؛ بنابراین سازنده موظف است تمام مراحل بنای ساختمان را مطابق با اصول مندرج در پروانه که به تأیید مراجعه ذی‌صلاح رسیده است، پیش ببرد.

پس از اتمام کار احداث ساختمان نیز لازم است تا اقدام به دریافت جواز پایان کار از شهرداری نمود؛ چراکه در قانون ذکرشده است که باید در انتهای کار احداث یک ساختمان بررسی شود که آیا سازنده مطابق پروانه ساختمان کار را پیش برده است یا خیر. مرجع بررسی‌کننده در این خصوص نیز مطابق قانون شهرداری‌ها هستند. مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان، با درخواست گواهی پایان کار نزد شهرداری آغاز می‌شود. سپس شهرداری مأمورین و کارشناسان فنی خود را به محل می‌فرستد تا مشخص شود که ساختمان موردنظر کاملاً مطابق با مقررات احداث‌شده است یا خیر. بعد از تأیید، مراحل اداری و فنی توسط شهرداری انجام می‌شود و با توجه به شناسنامه فنی ملک، اقدام به صدور پایان کار می‌کند.

چرا باید جواز پایان کار ساختمان اخذ شود؟

شاید این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که اخذ جواز پایان کار چه ضرورتی دارد؟ پاسخ این است که مطابق قانون،، تنها ساختمانی قانونی به شمار می‌رود که دارای جواز پایان کار باشد؛ بنابراین بدون جواز پایان کار عملاً امکان درخواست ثبت سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد. بدون سند مالکیت رسمی نیز یک ساختمان عملاً ارزش چندانی ندارد؛ بنابراین گواهی پایان کار ملک نشان‌دهنده صحت ساخت‌وساز و قانونی بودن فرآیند ساخت است و با گرفتن مجوز پایان کار می‌توان نسبت به اخذ سند شش‌دانگ تفکیکی تک‌برگ نیز اقدام کرد.

بیشتر بخوانید : با مراحل گرفتن جواز ساخت آشنا شوید

با استعلام گواهی پایان کار ساختمان می‌توان به مشاهده مواردی مانند متراژ و مساحت زیربنا، کروکی ملک، مهندسان ناظر، مشخصات فنی و امکانات در نظر گرفته‌شده، سیستم سرمایشی گرمایشی، مدت‌زمان اعتبار و … پرداخت. همچنین می‌توان اطمینان حاصل کرد که یک ساختمان هیچ‌گونه تخلف ملکی ندارد و در صورت داشتن هم جرائم مرتبط با آن پرداخت‌شده است.

برای طی کردن مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان چه مدارکی لازم است؟

حالا که لزوم اخذ جواز پایان کار ساختمان واقف شدیم، باید به بررسی این نکته بپردازیم که چه مدارکی برای دریافت این گواهی ارائه شود. مدارک اصلی موردنیاز برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان عبارت‌اند از:

– اصلی و کپی سند مالکیت زمین احداث ساختمان
– اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین زمین (درصورتی‌که مالک زمین فوت کرده باشد، باید اصل و کپی برگه انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه تحویل داده شود)
– اصل و کپی فیش‌های مرتبط با آب، برق، گاز، تلفن
– اصل و کپی رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه شهرداری
– اصل و کپی پروانه ساختمانی که در ابتدای کار اخذشده است
– نقشه ساخت تفکیکی با مهر و امضاء مهندس واجد صلاحیت
– نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD
– ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارش‌های مرحله‌ای و همچنین تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
– مشخص شدن محل پروژه توسط مالک یا مهندس ذی‌صلاح بر روی نقشه GIS

بیشتر بخوانید : فونداسیون چیست ؟

با در دست داشتن مدارک فوق برای تشکیل پرونده جهت انجام مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان باید به شهرداری مراجعه نمایید.

مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان

در این قسمت مراحل اخذ جواز پایان کار یک ساختمان را به ترتیب موردبررسی قرار می‌دهیم.
1- تشکیل پرونده: در این مرحله ابتدا باید مدارک اشاره‌شده در بالا را جمع‌آوری کنید و به شهرداری محل احداث ساختمان مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست مجوز پایان کار و ارائه مدارم مذکور، توسط کارشناسان شهرداری پرونده‌ای برای شما تشکیل می‌شود. در مناطق روستایی که شهرداری وجود ندارد، مراکزی همچون دهیاری، بخشداری، فرمانداری و استانداری به ترتیب به‌عنوان مراجع ذی‌صلاح در قانون معرفی‌شده‌اند.
2- تکمیل فرم: در ادامه فرمی از سوی کارشناسان شهرداری به شما داده می‌شود. این فرم باید توسط مالک یا وکیل او تکمیل شود و در پرونده درخواست جواز پایان کار ثبت شود.

بیشتر بخوانید : معرفی پروژه های ساختمانی
3- بازدید میدانی: در ادامه مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان، از سوی شهرداری کارشناسی جهت بررسی میدانی پروژه ارسال می‌شود. وظیفه این کارشناس آن است که تطابق فعالیت‌های صورت گرفته در محل پروژه را با پروانه ساختمانی بررسی کند. کارشناس پس از بازدید میدانی گزارش مربوط به نتایج بازدید خود را به‌صورت مکتوب در پرونده پایان کار درج می‌کند.
4- ارزیابی محاسب: در شهرداری‌ها کارشناسانی وجود دارد که اصطلاحاً به آن‌ها محاسب گفته می‌شود. این کارشناس گزارش کارشناس فنی و میدانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مطابق با این گزارش وضعیت اضافه یا کاهش متراژ بنا و همچنین میزان تعرض ساختمان به حریم ساختمان‌های مجاور موردبررسی قرار می‌گیرد.
5- کسب رضایت از مجاوران و پرداخت جریمه: درصورتی‌که ساختمان با مجاوران خود دارای تعارضاتی از قبیل مشرف بودن، اضافه ارتفاع و … باشد، مطابق نظر کارشناس پرونده باید رضایت مکتوب مجاوران اخذ شود. همچنین درصورتی‌که ساختمان اضافه بنای مازاد بر پروانه ساختمان داشته باشد، طبق کمیسیون ماده ۱۰۰، مالک جریمه می‌شود یا تخریب مراحل کار انجام می‌پذیرد.
6- ارائه مدارک جهت پیش‌نویس جوار پایان کار: پس از طی کردن مراحل فوق، برای آماده‌سازی پیش‌نویس جواز پایان کار توسط کارشناس شهرداری باید مدارکی ازجمله تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمان‌های دارای آسانسور، فیش نوسازی سال جاری پرداخت‌شده، برگه گواهی اتمام بنا با تأیید امضای محضری توسط مالک و ناظر، تأییدیه آتش‌نشانی و نامه تسویه‌حساب کامل برای املاکی که عوارض آن‌ها قسط‌بندی شده است را ارائه کنید.
7- در این مرحله و پس از آماده‌سازی پیش‌نویس گواهی پایان کار، لازم است تا برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل شود.
8- در این مرحله مجوز پایان کار توسط معاون شهرسازی شهردار (یا معاون مالی واداری) و محاسب امضا می‌شود.
9- جواز به مهر، شماره و تاریخ شهرداری توسط دبیرخانه مهروموم می‌شود. به‌این‌ترتیب مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان به پایان می‌رسد و جواز به شما ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید : 10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان
پس از دریافت گواهی پایان کار ساختمان، می‌توانید برای گرفتن سند رسمی واحد‌های مسکونی در دفاتر اسناد رسمی اقدام کند. لازم به ذکر است که جواز پایان کار تاریخ انقضاء ندارد و پس از دریافت آن هر زمآن‌که بخواهید می‌توانید برای گرفتن جواز اقدام کنید.
هزینه دریافت جواز پاپان کار نیز متناسب با پروژه شما متفاوت خواهد بود. متراژ زیربنای ساختمان، تعداد واحدهای آن و داشتن خلافی ازجمله عواملی هستند که در تعیین هزینه دریافت گواهی پایان کار مؤثر هستند؛ اما اگر ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمیسیون داخلی و در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود. در این زمان، از مالک با درخواست کتبی می‌خواهند که ظرف ۱۰ روز دراین‌باره توضیح دهد و سپس درباره آن تصمیم می‌گیرند. پس‌ازآن، تأیید رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر و به دبیرخانه شهرداری منطقه تسلیم می‌شود. در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : شماره موبایل کارفرمایان ساختمانی

مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان قدیمی

برای انتقال سند یک ساختمان قدیمی یا کلنگی، نیاز به اخذ جواز پایان کار جدید دارید. منظور از ساختمان قدیمی، ساختمان‌هایی است که عمر آن‌ها از 29 سال بیشتر است. به‌طورکلی برای دریافت پایان کار جدید برای این ساختمان‌ها، یکی از سه حالت زیر پیش می‌آید:
1- اگر درگذشته پایان کار ساختمان را اخذ کرده‌اید و در طول این سال‌ها هیچ‌گونه تغییری در بنا به وجود نیاورده‌اید، می‌توانید به‌راحتی با در دست داشتن مدارک قدیمی به شهرداری مراجعه کنید و ضمن پشت سر گذاشتن برخی مراحل اداری، جواز پایان کار جدید برای شما صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید : بانک مشاغل ساختمانی
2- در حالت بعدی شما درگذشته سند قانونی و جواز پایان کار ساختمان را اخذ کرده‌اید؛ اما در طول این سال‌ها تغییراتی در بنای آن ایجاد کرده‌اید بدون آن‌که مجوز لازم برای این کار را اخذ کرده باشید. در این حالت باید با در اختیار داشتن تمامی مدارک گفته‌شده برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، به شهرداری مراجعه کند. پس‌ازآن پرونده ساختمان به کمیسیون ماده 100 یا کمیسیون داخلی شهرداری ارجاع داده می‌شود و جریمه‌ای برای آن تعیین می‌شود. پس از پرداخت جریمه، پایان کار جدید صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید : پروژه های تهران
3- در حالت سوم، ساختمان شما فاقد هرگونه سند قانونی و مجوز پایان کار است. در این حالت گرفتن پایان کار جدید، کار بسیار دشواری است و مراحل اداری پیچیده و طاقت‌فرسایی باید توسط مالک ساختمان طی شود.

بانک جامع اطلاعات ساختمان سازه‌ یاب

درصورتی‌که در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنید یا کسب‌وکاری دارید که محصولات و خدمات شما درزمینهٔ ساخت‌وساز کاربرد زیادی دارد، باید نام بانک‌های جامع اطلاعات ساختمانی را شنیده باشید. یک بانک جامع اطلاعات ساختمان به شما کمک می‌کند که اطلاعات مرتبط با ساختمان‌های در حال ساخت در شهر خود را به دست بیاورید. به‌این‌ترتیب هزینه‌های بازاریابی شما در بخش تبلیغات شرکت به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و درعین‌حال بسیار هدفمند می‌شود.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب و مزایای آن
پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از بانک جامع اطلاعات ساختمان سازه یاب است. سازه یاب با بهره‌مندی از تیم تخصصی جوان و باانگیزه فعالیت خود را از سال 1399 با گردآوری اطلاعات بیش از 225000 ساختمان در حال ساخت در شهرهای تهران و کرج آغاز نمود. به کمک این بانک جامعه اطلاعاتی می‌توانید به‌دقت و در سریع‌ترین زمان ممکن از پروژه‌های مسکونی جدیدی که در تهران و کرج کلید می‌خورد، اطلاع حاصل کنید. همچنین تمام مراحل ساخت یک ساختمان به‌صورت دقیق در بانک اطلاعات سازه یاب رصد می‌شود و اطلاعات کاملاً به‌روز و دقیق هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درزمینهٔ بانک جامع اطلاعات ساختمان سازه یاب می‌توانید با همکاران ما تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید : کابینت و انواع آن

کلام پایانی

آنچه در این مقاله مطالعه کردید، صفرتا صد مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان بود. درباره اهمیت گرفتن این جواز به‌طور مفصل بحث کردیم اما ذکر این نکته ضروری است که بدون در دست داشتن این جواز، به‌هیچ‌عنوان امکان ثبت سند مالکیت برای ساختمان احداث‌شده در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد؛ بنابراین حتماً مراحل گرفتن جواز پایان کار ساختمان را طی کنید و جرائم احتمالی را نیز پرداخت نمایید تا بتوانید جواز پایان کار را از شهرداری بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.