مراحل اخذ جواز ساخت

مراحل اخذ جواز ساخت | اهمیت اخذ جواز | تهیه مدارک و صدور پروانه ساخت


با مراحل گرفتن جواز ساخت آشنا شوید

در نظام شهرسازی به‌منظور سروسامان دادن به شهر، مجموعه قوانین و مقرراتی تنظیم‌شده است. افراد برای هرگونه فعالیت عمرانی در سطح شهرها موظف هستند اقدام به اخذ مجوز نمایند. تعدادی نهاد مسئول نیز برای صدور مجوز و رصد فعالیت‌های عمرانی و ساختمان‌سازی مردم در قانون در نظر گرفته‌شده است. در کشور ما شهرداری‌ها به‌عنوان متولی اصلی صدور مجوز و پروانه ساخت‌وساز به شمار می‌روند. این نهاد مطابق با دستورالعمل‌هایی که در قانون در نظر گرفته‌شده است، اقدام به صدور مجوز برای آغاز فعالیت‌های ساختمانی در سطح شهرها می‌کند. کسانی که قصد هرگونه ساخت و سازی در شهرها را دارند، باید بدانند که هرگونه فعالیت عمرانی بدون مجوز شهرداری، خلاف مقررات است و مطابق با قانون با خاطیان برخورد خواهد شد و فعالیت‌های ساخت‌وساز آن‌ها توسط نهادهای نظارتی مسئول متوقف خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مراحل گرفتن جواز ساخت اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید : شماره موبایل کارفرمایان ساختمانی

اهمیت اخذ مجوز ساخت برای فعالیت‌های عمرانی در شهرها

یک شهر مانند تهران را تصور کنید. درصورتی‌که نهاد مسئولی برای نظارت بر فرآیندهای ساخت‌وسازها در تهران وجود نداشته باشد، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ اتفاقی که در عمل رخ می‌دهد آن است که هر کس ساختمان‌ موردنظر خود را مطابق یک روش و استاندارد دلخواه بنا می‌کند. این کار عملاً باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در شهرها خواهد شد. اگر وضع برای مدتی در شهری مانند تهران به همین منوال باشد، قطعاً این شهر دیگر قابل سکونت نخواهد بود.
به همین دلیل لازم است تا ضوابطی برای ساختمان‌سازی در شهرها تدوین شود. به همین دلیل قانون‌گذار برای این منظور مجموعه دستورالعمل‌هایی را تدارک دیده است و اجرای آن را در سطح کشور ضروری اعلام کرده است. مطابق قانون نیز اجرا و نظارت بر اجرای قانون به شهرداری‌ها سپرده‌شده است؛ بنابراین شهرداری نیز برای آنکه اجازه ساخت‌وساز را به افراد بدهد، از آن‌ها می‌خواهد که برای اخذ مجوز ساخت اقدام نمایند. لذا هدف اصلی از اخذ مجوز برای ساخت‌وساز، اطمینان از رعایت اصول و ضوابط شهرسازی است که توسط قانون ابلاغ‌شده است.

بیشتر بخوانید : فونداسیون چیست ؟

پیش از آنکه به مراحل گرفتن جواز ساخت بپردازیم، لازم است تا کمی درباره سایر دلایل اهمیت اخذ جواز ساخت بحث کنیم. برفرض محال که بتوانید کار احداث ساختمان خود را بدون اخذ مجوز از شهرداری آغاز کنید. در قانون مواردی دیده‌شده است که عملاً شمارا از بهره‌مندی از بسیاری از خدمات بدون داشتن جواز ساخت محروم می‌کند. ازجمله این موارد عبارت‌اند از:
1- تسهیلات بانکی: بسیاری از سازندگان پروژه‌های مسکونی و تجاری برای ساخت نیاز به وام و تسهیلات بانکی دارند. با توجه به قیمت روزافزون زمین و مصالح ساختمانی، هزینه‌های ساخت مسکن بشدت در حال افزایش است. به همین دلیل برای احداث بسیاری از پروژه‌ها نیاز به دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد. مطابق قانون کسانی که جواز ساخت ندارند، نمی‌توانند برای دریافت تسهیلات بانکی برای احداث ساختمان اقدام کنند.
2- بیمه افراد شاغل در ساختمان: کارگران و مهندسانی که در پروژه ساختمانی فعالیت می‌کنند، باید بیمه شوند. عوارض و خطرات جانی زیادی، شاغلان در این صنعت را تهدید می‌کند. کار کردن بدون بیمه در هر پروژه ساختمانی یک اشتباه بسیار فاحش است؛ چراکه در صورت بروز هرگونه آسیبی، تمامی هزینه‌های درمانی و جانبی بر عهده کارفرما و شخص آسیب‌دیده خواهد بود. از طرفی بنابر نص صریح قانون فقط کسانی می‌توانند اقدام به بیمه افراد شاغل در پروژه خودنمایند که دارای جواز ساخت هستند.
حال که با بخشی از دلایل اهمیت اخذ جواز ساخت آشنا شدیم، بهتر است در ادامه به تشریح مراحل گرفتن جواز ساخت بپردازیم.

مراحل گرفتن جواز ساخت

اگر بخواهیم یک تعریف مختصر درباره جواز یا پروانه ساختمان ارائه کنیم، باید بگوییم: جواز ساختمان یک سند یا پرونده رسمی است که سوی نهاد شهرداری به صاحب یا پیمانکار ساختمان داده می‌شود و فرد می‌تواند مطابق آن اقدام به احداث ساختمان، نوسازی یا بازسازی ملک خود بپردازد.

بیشتر بخوانید : 10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چه اطلاعاتی در پروانه جواز ساختمان وجود دارد؟ درمجموع باید گفت که یک سری اطلاعات عمومی درباره ساختمان از قبیل متراژ زیربنا، تعداد طبقات مجاز، نوع اسکلت بنا، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی، نوع کاربری ساختمان، مهندسین ناظر، تاریخ صدور جواز و کروکی زمین در پروانه ساختمان درج می‌شود. درواقع پروانه صادرشده در حکم شناسنامه ساختمان شما به شمار می‌رود. در ادامه به ترتیب به مراحل گرفتن جواز ساخت اشاره می‌کنیم:‌

1- تشکیل پرونده در شهرداری

شهرداری‌ها برای صدور مجوز ساخت، یک پرونده به هر فرد اختصاص می‌دهند که باید در همان ابتدای مراجعه برای دریافت مجوز، خواسته‌های آن به‌طور کامل ارائه شود. برای دریافت و تکمیل این پرونده، شخص مالک پروژه یا وکیل او می‌توانند در شهرداری‌ها یا دفاتر خدمات الکترونیک حضور پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب و مزایای آن

پیش از آنکه درخواست تشکیل پرونده برای اخذ جواز در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک ثبت شود، باید مدارکی به آن‌ها ارائه شود. این مدارک عبارت‌اند از:

– اصل و کپی سند مالکیت زمین یا ساختمان
– اصل و کپی مدارک هویتی فرد مالک مانند کارت ملی یا شناسنامه
– تسویه‌حساب عوارض نوسازی و خدمات شهرداری در تمام ادوار

2- صدور دستور بازدید

پس از تشکیل پرونده توسط مالک در نزد شهرداری، نوبت به بازدید میدانی از محل احداث پروژه می‌رسد. روال کار در شهرداری‌ها به این صورت است که پس از تکمیل پرونده، مسئول شهرسازی مستقر در شهرداری برای بازدید از محل پروژه اقدام می‌کند. در این بازدید، پارامترها مختلفی ازجمله مساحت ملک، خیابان یا کوچه محل احداث ملک، ساختمان‌های مجاور ملک و … مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کارشناس پرونده مطابق با برداشت و تحلیل شخصی که از محل ملک دارد، مجوز ساخت را برای تعداد طبقات معینی صادر می‌کند. همچنین اگر متراژ واحد‌های مسکونی در پروژه از حد معینی کمتر باشد، نهایتاً مجوز ساخت تا سقف چهار طبقه به سازنده داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : معرفی پروژه های ساختمانی

3- بررسی پروژه در چارچوب طرح تفصیلی

یکی دیگر از مراحل گرفتن جواز ساخت، بررسی طرح از منظر طرح تفصیلی توسعه شهری است. کارشناس شهرسازی که در مرحله دوم از محل پروژه بازدید می‌کند، نظرات کارشناسی خود را در خصوص ملک و کاربری آن در پرونده ثبت می‌کند. در ادامه نوبت به کارشناسان فنی شهرداری می‌رسد تا پرونده را در چارچوب طرح تفصیلی توسعه شهری مورد ارزیابی قرار دهد.
شاید این سؤال برای شما به وجود بیاید که طرح تفصیلی چیست؟ طرح تفصیلی در حقیقت، تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزیی در مناطق و محلات شهری و طراحی آن‌ها است. در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل‌اجرا تعیین می‌شود. با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه‌ها را کم‌کم و برحسب اولویت در برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد.

بیشتر بخوانبد : کابینت و انواع آن
درواقع محتوای طرح تفصیلی عبارت است از نقشه‌های کاربری اراضی، شبکه‌های ارتباطی، مساحت‌ها، سرانه‌ها، معیارها و ضوابط دقیق و اجرایی طرح جامع شهر که پیش از تهیه طرح تفصیلی تهیه‌شده و به تصویب مراجع رسمی رسیده است.
در کشور ما طرح تفصیلی صرفاً در کلان‌شهرهایی مانند تهران تعریف‌شده است. کارشناسان طرح تفصیلی در این مرحله کاربری و مشخصات ملک را مبتنی بر چارچوب طرح تفصیلی شهرداری مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند. درصورتی‌که پروژه هیچ‌گونه تعارضی با قوانین این طرح نداشته باشد، مهر تائید روی پرونده در این مرحله زده می‌شود؛ اما در صورت وجود تعارض،‌ نیاز به اصلاح مشخصات و کاربری ملک وجود دارد که با همکاری مالک و کارشناس طرح تفصیلی صورت می‌گیرد.

4- صدور دستور تهیه نقشه

پس از پشت سر گذاشتن سه مرحله قبل، دستور تهیه نقشه ساختمان به مالک داده می‌شود. در ابتدا باید اطلاعاتی نظیر ابعاد ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، تعداد طبقات و همچنین مساحت اشغال‌شده توسط هر طبقه معین شود. این نقشه همچنین در خصوص متراژ سند ملک و عرض‌گذر در اطراف ملک نیز باید اطلاعات کاملی ارائه کند. اگر این اطلاعات مورد تائید شهرداری واقع شود، برای طراحی دقیق ملک دستور تهیه و طراحی نقشه به مهندس معمار داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : بانک مشاغل ساختمانی
در نقشه معماری تمامی جزئیات مرتبط با ساخت ملک باید آورده شود. فرض کنید که برای یک پروژه مسکونی نقشه تهیه می‌شود. در این نقشه باید اطلاعات هر واحد مسکونی به تفکیک آورده شود. موقعیت و متراژ دقیق هر یک از بخش‌های واحدها ازجمله سالن پذیرایی، اتاق‌خواب، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه به‌طور دقیق در این نقشه توسط مهندس معمار تهیه می‌شود. درنهایت نقشه آماده‌شده مجدد به شهرداری ارسال می‌شود. درصورتی‌که کارشناسان شهرداری اصلاحاتی روی نقشه اعمال کنند، مهندس معمار باید اصلاحات را در نقشه در نظر بگیرد و نقشه جدید را مجدد به شهرداری ارسال کند. پس از تائید نهایی نقشه به سراغ ادامه مراحل گرفتن جواز ساخت می‌رویم.

5- پرداخت عوارض شهرداری

در این مرحله تمامی اطلاعات لازم برای احداث ساختمان مشخص‌شده است. بر مبنای این اطلاعات شهرداری‌ها مبلغی را به‌عنوان عوارض نوسازی و شهرسازی در نظر می‌گیرند که باید توسط مالک پرداخت شود. پس از پرداخت این مبلغ باید تائید اداره درآمد منطقه شهرداری محل احداث پروژه اخذ شود.

6- تهیه مدارک پیش‌نویس توسط مالک

در ادامه مراحل گرفتن جواز ساخت لازم است تا مدارک پیش‌نویس توسط مالک پروژه تهیه شود. مالک با مراجعه به دفاتر خدمات شهری این فرم‌ها و مدارک را دریافت می‌نماید. در همان مرحله درخواست تعیین ناظر برای ساختمان را ثبت می‌کند. پس از مشخص شدن ناظر ساختمان قراردادی بین مالک و ناظر بسته می‌شود. مالک با همکاری ناظر باید مدارک پیش‌نویس را تهیه و تکمیل نماید و به دفاتر خدمات شهرداری ارائه کند. این مدارک عبارت‌اند از:

– برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک
– برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر
– برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست‌های مبحث شش و نوزده مقررات ملی مسکن بارگذاری و زلزله
– برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک

بیشتر بخوانید : پروژه های تهران

7- صدور و چاپ پروانه ساختمان

تا اینجا فعالیت‌هایی که توسط مالک باید صورت می‌گرفت، به پایان می‌رسد. ازاینجا به بعد نیاز به چند تأییدیه از طرف شهرداری وجود دارد که بدون نیاز به حضور مالک و به‌صورت سیستمی صورت می‌پذیرد. ازجمله تأییدیه‌های لازم عبارت‌اند از: تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار. پس‌ازاین مرحله، مراحل گرفتن جواز ساخت به پایان می‌رسد و پروانه ساختمان صادر می‌شود و به مالک ابلاغ می‌گردد.

بیشتر بخوانید : مراحل گرفتن جواز پایان کار

کلام پایانی

آنچه در این مقاله مطالعه کردید، پروسه و مراحل گرفتن جواز ساخت بود که باید برای آغاز به کار احداث هر ساختمانی پشت سر بگذارید. بازهم تأکید می‌کنیم که بدون اخذ این مجوز هیچ‌کدام از فعالیت‌های ساخت‌وساز وجاهت قانونی ندارند. به همین دلیل در صورت مشاهده توسط مراجع قانونی، پروژه ساختمانی کاملاً متوقف خواهد شد و با فرد خاطی مطابق قانون برخورد می‌شود.
اگر شما نیز درزمینهٔ کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت ساختمان فعالیت می‌کنید، قطعاً نام بانک جامع اطلاعات ساختمان به گوشتان خورده است. بانک‌های اطلاعاتی ساختمان‌های در حال ساخت به‌عنوان یک انقلاب در عرصه بازاریابی در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. به کمک این بانک‌های اطلاعاتی می‌توانید از مجموعه پروژه‌های در دست‌ساخت در شهر خود مطلع شوید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود برای ارتباط‌گیری با صاحبان پروژه‌های ساختمانی اقدام کنید. این بانک‌های اطلاعاتی هزینه‌های بازاریابی را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهند. همچنین می‌توانید در کمترین زمان ممکن با پروژه‌های فعال در شهر خود آشنا شوید.
مجموعه سازه یاب با بهره‌مندی از کادری جوان و متخصص فعالیت خود را از سال 1399 درزمینهٔ ارائه بانک اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت آغاز نموده است. در حال حاضر اطلاعات مرتبط با بیش از 22500 پروژه مسکونی در حال ساخت در شهرهای تهران و کرج در بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب وجود دارد. اطلاعاتی از قبیل، نام و شماره تماس سازنده، موقعیت جغرافیای ملک، مساحت ملک، متراژ هر واحد، تعداد طبقات ساختمان و … که می‌تواند به‌عنوان ابزار ارزشمندی برای صاحبان کسب‌وکارها به‌حساب بیاید. درصورتی‌که در کسب‌وکاری در حوزه صنعت ساختمانی فعال هستید، حتماً از بانک جامع اطلاعات ساختمان سازه یاب برای بخش بازاریابی شرکت خود استفاده کنید.
کلمه کلیدی: مراحل گرفتن جواز ساخت

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.