جارو برقی مرکزی

همان‌طور که احتمالاً شما نیز به تجربه درگیر آن بودید، استفاده از جاروبرقی‌های معمولی همواره توأم با ایجاد گردوخاک، صدا و بو است. همچنین وجود یک جاروبرقی معمولی مشکلاتی از قبیل وزن زیاد را دارد که حمل‌ونقل آن را به تک‌تک اتاق‌ها پردردسر نموده است؛ اما باوجود یک جارو مرکزی همه این مشکلات رفع می‌گردد. چراکه این جارو بی‌صدا، بدون بو، سبک و با حمل آسان است. درواقع این نوع از سیستم‌های مکنده در پشت‌بام، زیرزمین و دیگر بخش‌های خارجی ساختمان قابل‌نصب بوده و برای کاربران تجربه نظافت راحتی را رقم خواهد زد. حال با توجه به این مقدمه در این نوشتار از سازه یاب به سراغ آشنایی شما عزیزان با جاروبرقی مرکزی ساختمان رفته و هر آنچه به‌منظور نصب و استفاده از آن نیاز است را به‌طور کامل پوشش داده و به شما ارائه می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

جارو مرکزی چیست؟

احتمالاً اگر شما نیز جزو افرادی باشید که به‌تازگی اسم این نوع سیستم را شنیده‌اید، در اولین گام به‌منظور شناخت آن به دنبال یک تعریف کلی از این نوع جاروها می‌باشید. من باب همین نیاز نیز می‌توان توضیح داد که جارو مرکزی یک سیستم مکنده استاندارد است که از آن به‌منظور نظافت ساختمان استفاده می‌شود. درواقع سیستم این‌گونه جاروها به‌گونه‌ای است که پس از نظافت مکان موردنظر، زباله‌های جمع‌آوری‌شده را از طریق لوله‌هایی که در داخل دیوار تعبیه‌شده است، به فضایی مشخص هدایت می‌کند. در ادامه این مطلب از سازه یاب به بیان نکات بیش‌تر در این زمینه می‌پردازیم.

نحوه عملکرد جارو مرکزی ساختمان

نحوه عملکرد این سیستم به‌گونه‌ای است که دستگاه در مکان‌هایی مانند موتورخانه، پارکینگ، تراس و فضایی مشابه نصب‌شده و با لوله‌هایی مخصوص به پریزهای مکنده‌ای که در داخل ساختمان قرار دارند، متصل می‌شوند. در همین راستا نیز به‌منظور نظافت همه بخش‌های خانه می‌توان تعداد بیشتری از پریزهای مکنده را برای اتصال خرطومی، بر روی دیوارها تعبیه نمود تا فقط توسط جابه‌جایی خرطومی از یک ورودی به ورودی دیگر، کلیه نقاط پوشش داده شود. طی استفاده از جارو مرکزی کاربر هیچ‌گونه تماسی با این مخزن نداشته و فقط لازم است یک تا دو بار در سال تخلیه مخزن را توسط افراد متخصص انجام شود. جالب است بدانید که امروزه همگان سیستم به‌کارگیری جاروبرقی مرکزی را یک روش آسان، بهداشتی و انعطاف‌پذیر می‌دانند که با محیط خانه‌ها و آپارتمان‌ها سازگاری دارد. در پایان این بخش نیز لازم به ذکر است که جارو مرکزی برای استفاده در خانه‌های با متراژ ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ متری مناسب بوده و معمولاً جهت سهولت کار کاربران همراه با دستگاه جارو، کیت‌های نصبی شامل وسایل ضروری خود دستگاه، خرطومی، دسته، کلیه لوازم جانبی، لوله‌ها و بست‌ها نیز ارائه می‌شود.

جارو برقی مرکزی

در باب مزایای استفاده از جارو مرکزی

در یک نگاه جامع می‌توان اذعان نمود که استفاده از جارو مرکزی مزایایی به همراه دارد که ازجمله می‌توان به قابلیت استفاده چند آپارتمان به‌طور هم‌زمان از آن اشاره کرد. هم‌چنین استفاده از این سیستم هیچ‌گونه آلودگی صوتی در فضای خانه یا مکان موردنظر تولید نمی‌کند. از دیگر مزیت‌های استفاده از سیستم جاروبرقی مرکزی سهولت در استفاده و عدم نیاز به‌ جابه‌جایی مخزن آن می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود که به‌راحتی تمام قسمت‌ها را جارو کنید. با توجه به همین توضیحات نیز می‌توان مزایای جارو مرکزی را به شرح زیر لیست نمود که شامل:

• قدرت جاروهای مرکزی سه تا پنج برابر بیشتر از جاروهای قابل‌حمل هستند.

• جارو مرکزی دارای عملکرد فوق‌العاده‌ای که قادر است هوای درون خانه را بهبود می‌بخشد. درواقع سیستم‌های جاروی مرکزی گردوغبار را از طریق دیواره‌ها به یک محفظه خارج از فضای داخلی منتقل می‌کنند که همین امر هوای سالم‌تری را در خانه رقم میزند.

• راحتی در استفاده نیز از دیگر مزایای این سیستم‌های مکنده می‌باشد چراکه جاروهای مرکزی نیاز به حمل از اتاق به اتاقی به اتاق دیگر و یا بالا و پایین کردن از پله‌ها ندارد. همچنین لازم به ذکر است که جاروی مرکزی قابلیت ارائه طیف وسیعی از لوازم جانبی رادارند تا متناسب با موارد استفاده کاربر بهترین و ایده آل ترین شرایط فراهم شود.

• کاملاً بی‌صدا بوده و آرامش را در زمان نظافت در خانه ایجاد می‌کند. سیستم‌های جاروی مرکزی نسبت به جاروی سنتی آرام‌تر هستند و ازآنجایی‌که جارو در جای دیگری از ساختمان همچون گاراژ، زیرزمین و …قرار دارد؛ بنابراین احتمالاً سروصدا عایق‌بندی می‌شود.

• ازآنجایی‌که در تولید این سیستم از قطعات صنعتی استفاده‌شده است، این دستگاه از عمر بالایی برخوردار می‌باشد و این امکان وجود دارد که از این دستگاه در مدت‌زمان طولانی بدون نگرانی از داغ کردن سیم‌پیچی الکتروموتورها استفاده کرد.

• با استفاده از آن‌ها به کیسه و پاکت‌های زباله نیازی نیست و در کنار آن عدم نیاز به تخلیه مخزن جارو به‌طور دائمی وجود دارد.

• نصب جارو مرکزی در ساختمان باعث افزایش قیمت ملک می‌شود و ارزش‌افزوده دارد.

بیشتر بخوانید : هوشمندسازی ساختمان

کلیتی درباره لوله‌کشی و انشعاب گذاری جارو مرکزی

اصولاً اجرای تأسیسات لوله‌کشی جاروی مرکزی، هم‌زمان با اجرای تأسیسات گاز و آب و فاضلاب در ساختمان صورت می‌گیرد ولوله‌ها باید از جنس پی‌وی‌سی مرغوب با قطر 50 میلی‌متر و ضخامت 2.4 الی 3 میلی‌متر بوده و اتصالات نیز از همان میزان مرغوبیت بهره‌مند باشند. لوله‌های مکش جارو مرکزی می‌توانند درون دیوارها قرار بگیرند و یا از روی دیوارها رد شده و با کاور پوشانده شوند. انشعاب گذاری برای چند ناحیه خانه انجام می‌گیرد تا کاربران بتوانند تمامی بخش‌های منزل را تمیز نمایند. محفظه جاروبرقی مرکزی ظرفیت بالایی دارد و تا مدت‌ها لزومی به تخلیه آن نخواهد بود، هم‌چنین این دستگاه از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار می‌باشد که جهت استفاده هر نوع خانه آپارتمانی و ویلایی مناسب هستند

ریزهای هوشمند جارو مرکزی چیست؟

با توجه به اینکه این مقاله در باب آشنایی شما با جارو مرکزی است باید بدانید که با پیشرفت تکنولوژی جوانب و اجزای مختلف این سیستم‌ها تغییر کرده و امروزه شاهد انواع هوشمندی از تجهیزات جارو مرکزی ساختمان می‌باشیم. با توجه به همین مسئله نیز پریز هوشمند تکنولوژی جدیدی است که جهت استفاده راحت از این سیستم‌ها طراحی‌شده است. این پریز دارای سه چراغ LED می‌باشد که دارای سه وضعیت می‌باشد:

سبز: استفاده آسان با بهترین قدرت مکش

زرد: استفاده هم‌زمان با واحدهای دیگر (مکش متوسط)

قرمز: غیرقابل استفاده (استفاده واحدهای دیگر) (مکش ضعیف)

آشنایی با روش‌های تخمین تعداد پریزهای جارو مرکزی

به‌منظور نصب و اماده‌سازی جارو مرکزی در ساختمان لازم است تا برآوری از تعداد پریزهای مکنده به دست آید. با توجه به همین مهم نیز در این بخش از این محتوای جامع به ارائه انواع روش‌های تخمین تعداد پریزهای مکنده جارو مرکزی می‌پردازیم که این موارد به شرح زیر است:

 تخمین تعداد پریزهای مکنده جارو مرکزی به کمک متراژ واحد:

اگرچه جانمایی و تعداد پریزهای مکنده جارو مرکزی علاوه بر متراژ واحد به پلان و نقشه معماری واحد نیز ارتباط دارد اما می‌توان تنها بااطلاع از متراژ واحد تعداد تخمینی پریزهای موردنیاز را به کمک فرمول زیر محاسبه نمود که این فرمول به شرح زیر است:

تعداد تخمینی پریزها = کل مساحت واحد تقسیم به عدد 50 مترمربع

لازم به ذکر است که درصورتی‌که عدد به‌دست‌آمده از فرمول بالا اعشاری شود عدد حاصل را به عدد صحیح بالاتر گرد نمایید.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون منازل 

 تخمین و جانمائی پریز به کمک نقشه و یا فایل پلان:

درصورتی‌که نقشه ساختمان با مقیاس 1 به 100 را در دست داشته باشید می‌توانید به کمک یک پرگار محدوده تحت پوششش هر پریز در واحد و درنهایت تعداد تخمینی پریزهای موردنیاز را به روش زیر مشخص نمایید:

در ابتدا دهانه پرگار را به‌اندازه هفت سانتی‌متر (یک سانتی‌متر کمتر برای شلنگ خرطومی هشت متری) بازنمایید، حال اگر سوزن پرگار همان محل موردنظر برای نصب پریز در نظر بگیرید، دایره حاصل همان محدوده تحت پوشش آن پریز روی پلان می‌باشد. در پایان می‌بایست با حداقل تعداد پریز ممکن تمام سطح بنادر داخل دوایر رسم شده موجود باشد برای این منظورمی توانید محل پریزها را عوض نمایید تا شرایط مطلوب حاصل گردد. درصورتی‌که فایل پلان واحد را در اختیار داشته باشید می‌توانید به کمک نرم‌افزار مربوطه و رسم دوایر بر روی پلان این مراحل را توسط کامپیوتر انجام داد. به یاد داشته باشید که در این روش طول مستقیم شلنگ خرطومی برای هر پریز مشخص‌شده و درواقع وجود دیوارهای داخلی محدوده تحت پوشش هر پریز را کاهش می‌دهد.

جارو برقی مرکزی

اهمیت رعایت اصول لازم در نصب پریزهای جارو مرکزی

به‌منظور نصب و راه‌اندازی جارو مرکزی در ساختمان همواره باید اصول مهمی را مدنظر قرارداد که این اصول و استاندارها نصب پریزها را نیز در ساختمان شامل می‌شود. چراکه رعایت اصول لازم در نصب پریزهای جارو مرکزی می‌تواند علاوه بر رقم زدن تجربه کاربری بهتر امنیت را نیز برای ساکنین به ارمغان آورد. حال با توجه به این توضیحات می‌توان استانداردهای نصب پریزهای جارو مرکزی را به شرح زیر دانست:

  •  ارتفاع نصب پریز در اماکن مسکونی، تجاری واداری 50 سانتی‌متر و در اماکن صنعتی و گاراژها 20/1 متر از کف تمام‌شده می‌باشد.
  •  اگرچه طول یک شلنگ نظافت استاندارد 8 متر می‌باشد ولی به دلیل قرارگیری وسایل و چیدمان اثاثیه در واحد، جهت اطمینان شعاع تحت پوشش هر پریز را 6 متر در نظر بگیرید.
  •  پریزهای جاروی مرکزی می‌بایستی در مکانی نصب شوند که بالاترین نقطه ازلحاظ دسترسی برای کاربر را داشته باشد بدین منظور درجایی که پریزهای آنتن قرار می‌گیرند وجود پریز جارو بلااستفاده خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که نصب پریزها نزدیک به شومینه نیز ازآنجایی‌که احتمال حرارت دیدن لوله خرطومی براثر بی‌توجهی کاربر را به دنبال دارد، توصیه نمی‌شود.
  • با جانمائی صحیح پریزها سعی در پوشش کل فضای واحد با حداقل تعداد پریز نمایید. نصب پریز در نقاط مرکزی واحد محدوده تحت پوشش هر پریز را افزایش می‌دهد، به‌عنوان‌مثال جانمایی یک پریز مابین چند اتاق، برای نظافت تمامی اتاق‌ها کفایت می‌کند.از جانمائی پریزها در محل‌هایی از قبیل پشت درب و یا مکان‌های احتمالی قرارگیری دکور و یا دیگر اثاثیه که دسترسی به آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند اجتناب نمایید.
  • لازم است بدانید که تعداد پریزهای موردنیاز به‌طورمعمول برای واحدهای مسکونی، تجاری واداری را می‌توان با استفاده از روش‌هایی خاص محاسبه نمود که این روش‌ها مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکا لحاظ شده‌اند؛ بنابراین قبل از تعبیه مکانی برای پریزها حتماً به اطلاعات ارائه‌شده در باب تعداد و روش نصب پریزهای جارو مرکزی در همین مقاله از سازه یاب مراجعه نمایید.

استانداردسازی سیستم جاروبرقی مرکزی

استانداردسازی سیستم جاروی مرکزی در مرحله اول به معنی انتخاب درست مسیرهای لوله‌کشی و استفاده از مصالح استاندارد و در مرحله بعد انتخاب مدل و تعداد دستگاه مناسب برای ساختمان و جانمایی آن می‌باشد. شاید برای شما نیز جای تأمل داشته باشد اگر بدانید که متأسفانه اکثراً استانداردسازی را فقط بابت دستگاه‌های خاصی ازجمله یخچال می‌دانند ولی در اصل کل سیستم جاروی مرکزی جهت گرفتن نتیجه بهتر و درنهایت رضایت مصرف‌کننده می‌بایست استاندارد گردد.. به‌طور مثال اگر ساختمان را به بدن تشبیه کنیم، جاروی مرکزی قلب و لوله‌کشی‌ها رگ‌های بدن خواهند بود. چنانچه در قسمتی از رگ‌ها بریدگی، گرفتگی یا مشکلی وجود داشته باشد قلب هرچقدر هم کارش را درست انجام دهد مسلماً این موضوع بخشی و یا حتی کل بدن را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ بنابراین می‌توان اذعان نمود که در سیستم جاروی مرکزی هم دقیقاً همین‌طور است و اگر پروسه اجرا و نصب درست اجرا نشود حتی یک دستگاه باکیفیت و استاندارد هم نمی‌تواند به‌درستی کار کند و جوابگوی نیاز مصرف‌کننده‌ها باشد.

آشنایی با کاربردهای جارو مرکزی ساختمان

طی یک دیدگاه کلی می‌توان مطرح کرد که جاروی مرکزی در اماکن مسکونی کوچک و بزرگ، برج‌ها، هتل‌ها، محل‌های عمومی کارخانه‌ها، کارواش‌ها، نمایشگاه‌ها، سینماها، بیمارستان‌ها، پایانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، دندانپزشکی و دیگر محل‌ها به کار می‌رود و سهولت در استفاده و نظافت را برای هر محیطی رقم می‌زنند

چگونگی نصب و راه‌اندازی جارو مرکزی

در این بخش از سازه یاب به سراغ ارائه نکاتی در مورد چگونگی نصب و راه‌اندازی جاروبرقی مرکزی می‌پردازیم.

مرحله اول: در همین ابتدا لازم است بدانید که بهترین زمان لوله‌کشی جاروبرقی مرکزی، بعد از نصب لوله‌کشی گاز و آب و فاضلاب می‌باشد؛ اما به‌طورکلی جهت نصب و راه‌اندازی دستگاه جاروبرقی مرکزی می‌بایست نقشه پلان طبقات مسکونی را به‌دقت موردبررسی قرارداد تا بتوان بهترین گزینه جهت نصب پریزهای مکنده دستگاه را انتخاب نمود. از طرفی به دلیل استفاده از لوله‌های خرطومی استرچ که لوله‌هایی مخصوص با اندازه اولیه 2.5 متر و قابل باز شدن تا 10 متر است، می‌توان بر روی نقشه فواصل نصب پریزها را بافاصله‌ای مناسب در نظر گرفت.

مرحله دوم: لوله‌کشی از بالاترین نقطه ساختمان شروع و به پایین تا محل نصب دستگاه ادامه پیدا می‌کند و در حد امکان به‌صورت مستقیم انجام می‌شود. در فرایند نصب دقت داشته باشید که تا حد امکان به‌صورت مستقیم و از کوتاه‌ترین مسیر لوله‌کشی را انجام داده و از لوله‌کشی افقی با متراژ طولانی جدا اجتناب کنید، چراکه بر روی نرخ مکش دستگاه بسیار تأثیرگذار خواهد بود. لوله‌کشی مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش اجرایی جاروبرقی مرکزی است و کوچک‌ترین اشکال در اجرای آن رابطه مستقیم با کارکرد سیستم می‌باشد و حتی در بعضی از اوقات باعث غیرقابل استفاده شدن آن می‌شود. بنابراین بهتر است اجرای آن را مستقیماً به متخصصین این حوزه بسپارید.

مرحله سوم: پریزهای مکنده را نصب کنید. این پریزها عموماً در ارتفاع 50 سانتیمتر نصب می‌شود و به‌وسیله درپوش نصب می‌گردد تا از نفوذ گردوغبار و ضایعات به درون سیستم لوله‌کشی جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که سیستم برقی و الکترونیکی جارو مرکزی در هنگام نصب سیستم لوله‌کشی انجام می‌پذیرد.

کلام پایانی

آنچه در این مطلب از وبلاگ سازه یاب به بیان آن پرداختیم، معرفی دستگاه جارو مرکزی می‌باشد. در این بخش بر خود لازم میدانیم که تأکید کنیم که در بیش‌تر مواقع نصب این سیستم در هنگام ساخت ساختمان صورت می‌گیرد؛ اما این امکان وجود دارد که بعد از ساخت ساختمان و آپارتمان نیز نسبت به نصب این سیستم اقدام کرد. در پایان نیز امیدواریم که این محتوا نیازهای اطلاعاتی شمارا به‌منظور آشنایی با این نوع سیستم مکنده رفع نموده باشد. ما را در سازه یاب دنبال کنید و پیشنهادها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.