هوشمند سازی ساختمان

زندگی در دنیای مدرن امروزی مستلزم آن است که از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز آن استفاده کنیم. یکی از این فناوری‌ها که امروزه موردتوجه همگان قرارگرفته و در حوزه ساختمان‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد، هوشمند سازی ساختمان است. شاید شما نیز این اصطلاح را شنیده باشید؛ ولی کمتر کسی است که اطلاعات کاملی درباره آن داشته و یا به‌صورت کامل با جوانب مختلف کار و خدماتی که این سیستم به کاربران ارائه می‌دهد آشنا باشد. ازاین‌رو در این مطلب به توضیح کامل در مورد این فناوری و مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید و پاسخ تمامی سؤالات خود را دریابید.

منظور از ساختمان هوشمند چیست؟

هوشمند سازی یکی از اصطلاحاتی است که در دنیای مدرن امروزی، زیاد به گوش می‌خورد. این مسئله در مورد تجهیزات و مکان‌های مختلفی به کار می‌رود. زمانی که سخن از ساختمان و استفاده از تجهیزات هوشمند سازی به میان می‌آید، مهم‌ترین سؤالی که ذهن مخاطبان را درگیر می‌کند این است که هوشمند سازی ساختمان چیست؟ درواقع اگر بخواهیم یک تعریف کلی از این پروسه داشته باشیم باید این‌گونه بیان کنیم که مجموعه فعالیت‌هایی که در راستای ایجاد یک سیستم یکپارچه جهت کنترل تجهیزات و سیستم‌های برقی ساختمان انجام می‌شود را هوشمند سازی می‌نامند. این امر به لطف حضور مهندسین باتجربه و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام می‌گیرد. به‌این‌ترتیب کنترل دستگاه و تجهیزات موجود در ساختمان، حتی در صورت نبود اعضای خانواده در منزل، به‌راحتی انجام‌شده و ضریب امنیت ساختمان بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید : تیرآهن

ساختمان هوشمند شامل چه ساختارهایی است؟

مهندسین فعال در حوزه هوشمند سازی برای این‌که بتوانند طرح هوشمند سازی ساختمان را به‌خوبی اجرا کنند باید یک سیستم یکپارچه ایجاد کنند. تمامی بخش‌های این سیستم به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که با یکدیگر در ارتباط بوده و با دریافت سیگنال‌هایی، دستورات ارسال‌شده را اجرا کنند. اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم شامل بخش کنترل‌کننده مرکزی، تجهیزات ارتباطی، رابط‌های کاربری، حسگرها و عملگرها هستند. در ادامه با تک‌تک این بخش‌ها و کاربرد آن‌ها، آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : چوب در صنعت ساختمان

کنترل‌کننده مرکزی، مهم‌ترین بخش ساختمان هوشمند

هر سیستمی نیاز به یک بخش مرکزی دارد که تمامی قسمت‌های دیگر را در ارتباط باهم نگه‌داشته و دستورات درخواستی را به بخش‌های مربوطه ارسال کند. در سیستم هوشمند کردن ساختمان‌ها، تجهیزات هوشمند سازی ساختمان توسط بخشی به نام کنترل‌کننده مرکزی، اداره می‌شوند. این بخش، اصلی‌ترین قسمت این سیستم بوده و با توجه به ویژگی‌ها و ساختاری که دارد، سیگنال‌های دریافتی را به بخش موردنظر ارسال کرده و اطلاعات را از کلیه بخش‌ها، جمع‌آوری می‌کند.

پروتکل‌های ارتباطی، رابط میان بخش‌های مختلف ساختمان هوشمند

در سیستم هوشمند سازی خانه، به‌منظور ارسال سیگنال از یک بخش به بخش دیگر، قسمتی به نام پروتکل‌های ارتباطی تعبیه‌شده است. این پروتکل‌ها سبب می‌شوند تا مسیر ارتباطی استانداردی میان بخش‌های مختلف این سیستم وجود داشته باشد و اطلاعات به‌صورت کامل میان این بخش‌ها، هدایت شوند.

بیشتر بخوانید : نورپردازی ساختمان

با توجه به نوع سیستم و عملکرد بخش‌ها، این پروتکل‌ها ممکن است به‌صورت باسیم، طراحی شوند. در صورت نیاز نیز می‌توان آن‌ها را به‌صورت بی‌سیم، تعبیه کرد. این پروتکل‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به ساختار سیستم، می‌توان از هرکدام از آن‌ها استفاده کرد. ازجمله آن‌ها می‌توان به پروتکل مادون‌قرمز، WiFi، Ethernet، ZegBee و … اشاره کرد.

با رابط‌های کاربری، آشنا شوید

همان‌گونه که از نام این بخش هوشمند سازی ساختمان برمی‌آید، رابط‌های کاربری باعث می‌شوند تا کاربران بتوانند با این سیستم در ارتباط بوده و دستورات درخواستی را در این سیستم اجرا کنند. رابط کاربری بر اساس خواست کاربر و نوع طراحی سیستم هوشمند سازی، ممکن است ریموت کنترل‌کننده، تلفن هوشمند، تبلت، صفحات لمسی و … باشند. این تجهیزات سبب می‌شوند تا کاربر، شرایط لازم برای مدیریت تجهیزات خانه را اعمال کند.

کاربرد حسگر در هوشمند سازی ساختمان چیست؟

سنسور یا حسگرها، تجهیزاتی هستند که با ساختاری منحصربه‌فرد خود می‌توانند تغییرات موجود در محیط را کنترل کرده و آن‌ها را گزارش دهند. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که دستگاه هوشمند سازی ساختمان راه‌اندازی شده باشد، این بخش از سیستم قادر است تغییرات مربوط به نور، دما، رطوبت، آلودگی هوا و … را تشخیص داده و آن‌ها را گزارش کند. این امر سبب می‌شود تا کاربر به‌موقع از این تغییرات باخبر شده و اقدامات لازم را انجام دهد. در ضمن در صورت انجام تنظیمات لازم، خود سیستم نیز می‌تواند در صورت بالا بودن میزان تغییرات این پارامترها، اقدامات لازم را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که سیستم روشنایی ساختمان، روشن باشد و میزان نور در محیط نیز بیش از مقدار عادی باشد، سیستم به‌صورت هوشمند، دستور به خاموشی تجهیزات روشنایی خواهد داد.

بیشتر بخوانید : نحوه محاسبه تراکم ساختمان

عملگرها، از اصلی‌ترین اجزای ساختمان هوشمند

وقتی نام عملگر به گوش می‌خورد، افراد متوجه نقش آن‌ها در سیستم هوشمند سازی ساختمان خواهند شد. این تجهیزات همان‌طور که از نامشان هم برمی‌آید، دستورات ارسالی را انجام می‌دهند. این تجهیزات درواقع نوع حرکت دهنده هستند که سبب می‌شوند تا فرمان صادرشده از سوی کاربر، به‌موقع انجام شود. این تجهیزات در سیستم هوشمند سازی شامل انواع مختلفی هستند که با توجه به تجهیزات تحت کنترل، باهم فرق دارند. دیمرها، فرمان‌های برنامه‌نویسی و رله‌ها انواعی از این تجهیزات هستند که در ارتباط با موتورهای برقی، ترموستات و بردهای الکترونیکی سیستم‌های مختلف، قادر به انجام دستورات کاربران می‌باشند.

بیشتر بخوانید : ابزار  و وسایل موردنیاز برای سخت و ساز

هوشمند سازی ساختمان چه مزیت‌هایی دارد؟

آنچه سبب شده سیستم‌های هوشمند سازی ساختمان‌ها امروزه موردتوجه پیمانکاران و صاحبان ساختمان‌ها قرار گیرد، مزیت‌هایی است که این سیستم‌ها با خود به همراه می‌آورند. ازجمله مزیت‌هایی که استفاده از سیستم‌های هوشمند سازی در ساختمان‌ها دارند، بالا رفتن ضریب ایمنی ساختمان است. به این صورت که فرد در صورت عدم حضور در منزل، می‌تواند از راه دور، قفل درب‌ها را چک کرده و از بسته بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند. در ضمن در صورت بروز اتفاقاتی نظیر آتش‌سوزی، به‌سرعت اقدامات لازم انجام‌شده و از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی جلوگیری می‌شود. در کل می‌توان گفت با استفاده از تجهیزات و قطعات هوشمند سازی ساختمان می‌توان از راه دور و در شرایط مختلف، کلیه سیستم‌های منزل اعم از سیستم روشنایی، امنیت ساختمان، دما و رطوبت داخل منزل، باز و بسته شدن پرده‌ها، سیستم صوتی و تصویری و … را به‌راحتی کنترل و مدیریت کرد.

این ویژگی‌ها سبب رفاه و آرامش بیشتر صاحب‌خانه‌ها می‌شود. از دیگر مزیت‌های این سیستم‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های تعمیرات، کمک به افزایش طول عمر تجهیزات ساختمانی، بالا بردن امنیت ساختمان‌ها و درنهایت، بالا رفتن ارزش مالی ساختمان، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : سیمان و کاربرد آن در ساختمان

چه نکاتی را باید در هوشمند سازی ساختمان رعایت کرد؟

هوشمند سازی ساختمان مستلزم آن است که پیمانکاران، نکات مختلفی را رعایت کنند. رعایت این نکات به بالا رفتن بهره‌وری این سیستم و رضایت بیشتر مشتریان خواهد انجامید. ازجمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

بررسی شرایط و نیازهای ساختمان

اولین اقدامی که باید در هوشمند کردن ساختمان خود به آن توجه داشته باشید این است که نیازهای ساختمان را بسنجید. با توجه به این‌که قطعات و تجهیزات هوشمند سازی با توجه به این نیازها تهیه می‌شوند، رعایت این اصل بسیار مهم خواهد بود. درصورتی‌که به این موضوع توجهی نداشته باشید، به‌جز صرف هزینه بیهوده، هیچ‌چیز عایدتان نخواهد شد! نیازهای ساختمان را سنجیده و بر اساس آن اقدام به تهیه تجهیزات نمایید تا بهترین راندمان را از این سیستم، شاهد باشید.

خرید تجهیزات باکیفیت و اصل

یکی از اصولی که در آموزش هوشمند سازی ساختمان نیز به آن توجه زیادی می‌شود، خرید تجهیزات اصل و باکیفیت است. توصیه می‌شود هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت نکنید؛ به این معنا که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، سراغ تجهیزات بی‌کیفیت نروید. این کار در بلندمدت باعث افزایش هزینه‌ها شده و نارضایتی شمارا در پی خواهد داشت. این در حالی است که با تحقیق و بررسی می‌توانید تجهیزاتی باکیفیت بالا خریداری کرده و از عدم خرابی و ایجاد مشکل در سیستم، آسوده‌خاطر باشید.

بیشتر بخوانید : دیوارچینی در ساختمان

استفاده از قطعات مقاوم به نویز

یکی از چالش‌هایی که در هوشمند سازی خانه‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد، وجود نویز است. ازاین‌رو امروزه برندهای برتر تولیدکننده تجهیزات هوشمند سازی اقدام به تولید قطعاتی کرده‌اند که در برابر این نویزها، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. نویزها می‌توانند بر قطعات و بخش‌های مختلف این سیستم تأثیر سوئی گذاشته و عملکرد آن‌ها را مختل کنند. با خرید قطعات مقاوم به نویز، می‌توانید از هوشمند سازی ساختمان و نحوه عملکرد این سیستم، مطمئن باشید. در ضمن استفاده از این قطعات می‌تواند به بالا رفتن ضریب امنیت ساختمان نیز کمک کند.

هوشمند سازی ساختمان

توجه به گارانتی تجهیزات

تمامی قطعاتی که در سیستم هوشمند سازی خانه‌ها به کار می‌روند از نوع الکتریکی هستند. ازاین‌رو احتمال این‌که مشکلی در آن‌ها پیش آید وجود خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می‌شود در خرید این قطعات، به داشتن گارانتی و ضمانت‌نامه آن‌ها توجه کنید. در این صورت می‌توانید در صورت بروز مشکلی، به شرکت تولیدکننده مراجعه کرده و با استفاده از خدمات پس از فروش، نسبت به تعمیر و یا تعویض این قطعات اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : انواع بتن و کاربرد آن

توجه به میزان مصرف انرژی، از نکات مهم در هوشمند سازی ساختمان

همان‌گونه که در بخش‌های قبل نیز گفته شد تمامی قطعات این سیستم به‌صورت الکتریکی بوده و با برق‌کار می‌کنند. ازاین‌رو میزان مصرف برق آن‌ها، از نکات دیگری است که باید در اجرای این طرح به آن توجه داشته باشید. در بازار، قطعاتی وجود دارند که به هنگام کار، برق زیادی را مصرف می‌کنند. این امر سبب می‌شود تا هزینه مصرف انرژی در این ساختمان‌ها بالا برود. این در حالی است که اگر به هنگام خرید به مصرف برق این قطعات توجه داشته باشید می‌توانید قطعاتی خریداری کنید که توان مصرفی مناسبی داشته باشند. به‌این‌ترتیب، میزان مصرف برق ساختمان کاهش‌یافته و به‌تبع آن، هزینه‌های انرژی نیز کم می‌شود.

هوشمند سازی ساختمان شامل چه بخش‌هایی از ساختمان می‌شود؟

سیستم‌ هوشمند سازی ساختمان‌ با توجه به نیاز ساختمان و سفارش مشتریان طراحی می‌شود. ازاین‌رو در ساختمان‌های مختلف شاهد این هستیم که این سیستم، بخش‌های مختلفی را پوشش می‌دهد؛ اما به‌صورت کلی می‌توان بخش‌های مختلف ساختمان که تحت پوشش این شبکه قرارگرفته و قابل مدیریت هستند را به شرح زیر اعلام کرد:

بیشتر بخوانید : دکوراسیون منازل و انواع آن

سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان

یکی از بخش‌هایی که با استفاده از سیستم هوشمند سازی می‌توان آن را به‌صورت کنترل از راه دور، مدیریت نمود، سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان است. این سیستم شامل گرمایش از کف، شومینه‌های هوشمند و فن‌کوئل‌ها بوده و برای ساختمان‌هایی که در طول سال فقط برای چند هفته و یا ماه، مورداستفاده قرار می‌گیرند مناسب است.

بیشتر بخوانید : جارومرکزی

روشنایی ساختمان

روشنایی ساختمان را می‌توان با استفاده از امکانات این سیستم، کنترل کرد. در این صورت، سوئیچ و دیمرهایی در سیستم روشنایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که با استفاده از آن‌ها می‌توان میزان روشنایی ساختمان را مدیریت نمود. در ضمن استفاده این سیستم امکان اجرای برنامه‌های مختلف نورپردازی در ساختمان را برای شما به وجود خواهد آورد.

عملکرد تلویزیون و سیستم پخش موسیقی

سیستم‌های هوشمند برای پخش صدا و تصویر در ساختمان‌ها نیز برنامه دقیقی دارند. سیستم هوشمند سازی ساختمان این امکان را ایجاد می‌کند تا صاحب‌خانه‌ها با استفاده از ریموت این سیستم بتوانند دستگاه‌های پخش صوت و تلویزیون را به‌راحتی کنترل کنند.

بیشتر بخوانید : پیمانکار ساختمان کیست؟

کنترل سیستم امنیتی ساختمان

امنیت، مهم‌ترین مسئله‌ای است که مشتریان در مورد راه‌اندازی سیستم هوشمند سازی بر روی آن تأکید دارند. در این بخش، شما می‌توانید از طریق دوربین‌های امنیتی، محیط داخلی، حیاط و بیرون از ساختمان را بر روی تبلت یا موبایل خود ببینید. در ضمن می‌توانید دزدگیر، حسگرهای حرکتی و … را کنترل کرده و امنیت ساختمان خود را تضمین کنید.

تجهیزات الکترونیکی ساختمان

در خانه‌های هوشمند تمامی بخش‌ها به‌صورت برقی قابل‌کنترل هستند. در این خانه‌ها برای پرده‌ها، آبیاری باغچه، کنترل جکوزی و استخر، باز و بسته شدن سایبان‌ها، درب‌ها و … سیستم‌هایی راه‌اندازی می‌شوند. این سیستم‌ها باعث می‌شوند تا شما بتوانید به‌راحتی تمامی آن‌ها را مطابق خواست خود، کنترل کنید.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمانی و انواع آن

بررسی هزینه هوشمند سازی ساختمان

عملیات هوشمند سازی خانه‌ها را می‌توان هم در خانه‌هایی که تازه‌ساخت هستند و هم در ساختمان‌هایی که بازسازی می‌شوند اجرا کرد. آنچه در این میان برای مشتریان اهمیت دارد، کیفیت در کنار قیمت مناسب است. بهای اجرای این طرح در ساختمان از فاکتورهای متعددی تبعیت می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نوع تجهیزات هوشمند سازی، امکانات تجهیزات خریداری‌شده، برندهای تولیدکننده تجهیزات و نیازهای ساختمان در هوشمند سازی، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمانی چیست؟

جمع‌بندی

هوشمند سازی ساختمان یکی از طرح‌های نوینی است که امکان اجرای آن در کلیه ساختمان‌ها وجود دارد. اجرای این طرح، رفاه و امنیت بیشتری را برای صاحبان ساختمان‌ها فراهم می‌کند. بازندگی در چنین ساختمان‌هایی می‌توان زندگی مدرن امروزی را با لذت تمام، تجربه کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.