بازاریابی در صنعت ساختمان

اگر در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنید، ممکن است بازاریابی دورترین فاکتور از ذهن شما باشد، مگر اینکه در کسب‌وکار خود مشکلی داشته باشید که در این صورت مهم‌ترین نکته در ذهن شما بازاریابی در کسب‌وکارتان خواهد بود. این‌که شما به‌تنهایی فعالیت می‌کنید یا یک تیم بازاریابی ساختمانی اختصاصی شمارا همراهی می‌کند، این صنعت با چالش‌های منحصربه‌فرد خود همراه است، از خطرات شغلی گرفته تا رقابت برای پروژه‌های بزرگ‌تر با شرکت‌های دیگر. مهم است که اجازه ندهید استراتژی بازاریابی شما در پشت مشاغل دیگر قرار بگیرد، درحالی‌که رقبای شما تمام کسب‌وکار محلی را تصرف می‌کنند. شرکت ساختمانی شما چه‌کاری می‌تواند انجام دهد تا برجسته شود و از سایر رقبا پیش بگیرید؟ در این مقاله به نکات مهم در خصوص بازاریابی در صنعت ساختمان می‌پردازیم تا رقبا را به‌راحتی کنار بزنید.

بیشتر بخوانید : انواع بتن و کاربرد آن

مزیت استفاده از بازاریابی ساختمان

بازاریابی در صنعت ساختمان شامل فعالیت‌هایی مانند جستجوی مشتری جدید، به‌کارگیری روش‌های جدید ساخت‌وساز، جلب رضایت مشتری، وفادار نگه‌داشتن مشتری، تحقیق و تجزیه‌وتحلیل بازار، ارائه خدمات مازاد، برآورد هزینه پروژه و قیمت‌گذاری، ارائه پیشنهاد، مذاکره و قرارداد و البته فعالیت‌های تبلیغاتی است. مدیریت بازاریابی نقشی اساسی در موفقیت یک کسب‌وکار دارد و مستقیماً بر سودآوری و رضایت مشتری تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، شرکت‌های ساختمانی می‌توانند از طریق بازاریابی مؤثر به منافع متعددی ازجمله افزایش سود، فروش بیشتر، جلب رضایت مشتری، ایجاد هویت برند، ورود به بازارهای جدید و اعتبار دست پیدا کنند.

16 مرحله شگفت‌انگیز در بازاریابی صنعت ساختمان

اگر شما صاحب یک شرکت ساختمانی هستید یا قصد راه‌اندازی آن رادارید، باید از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید تا از رقبای خود جلوتر باشید. گرچه درگذشته این موضوع اختیاری بود، اما باگذشت زمان بازاریابی امری ضروری محسوب می‌شود. برای کمک به شما در بازاریابی موفق، چهارده مورد از بهترین روندهای بازاریابی که در حال حاضر در صنعت ساختمان تأثیر بیشتری دارند را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمانی و انواع آن

1. تعیین اهداف

تعیین هدفیکی از اولین کارهایی که باید هنگام تهیه یک برنامه بازاریابی برای یک شرکت ساختمانی انجام دهید، تعیین اهداف است. نداشتن اهداف برای برنامه بازاریابی مانند این است که یک سفر جاده‌ای را دنبال کنید و هیچ مقصدی را در ذهن نداشته باشید. ممکن است در این مسیر به مکان‌های جالب‌توجهی برخورد کنید، اما آیا واقعاً می‌خواهید به شانس اعتماد کنید؟

بیشتر بخوانید : ساختمان های مدرن

2. تعیین بودجه مناسب

تعیین بودجه مناسبقدم بعدی در تهیه یک برنامه بازاریابی برای یک شرکت ساختمانی، برنامه‌ریزی بودجه است. به‌طورکلی، مشاغل کوچک باید بین هفت‌تا هشت درصد از درآمد خود را به بازاریابی اختصاص دهند. به خاطر داشته باشید که بودجه بازاریابی باید شامل تبلیغات پولی، ابزار بازاریابی، دستمزد پرسنل بازاریاب و ساخت وب‌سایت خواهد بود. همچنین مهم است که تلاش‌های بازاریابی شما بازگشت قابل‌توجهی از سرمایه را در پی داشته باشد، بنابراین بر نوعی از بازاریابی تمرکز کنید که تأثیر مثبت داشته باشد.

3. طراحی برند

طراحی برنداگر خود را به‌عنوان یک برند معرفی کنید، وب‌سایت شما توسط مشتریان و همچنین موتورهای جستجو از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شود. برای ساختن نام تجاری باید از خدمات طراحی گرافیک حرفه‌ای که توسط شرکت‌های معتبر در دسترس هستند، کمک بگیرید. این خدمات به شما کمک می‌کند نام تجاری خود را به‌درستی انتخاب و بازاریابی را بر اساس نام تجاری خود انجام دهید. خدمات طراحی گرافیک ساختمانی که ممکن است به شما در ساختن نام تجاری و بازاریابی کمک کند شامل یک نشان تجاری است که چهره کسب‌وکار شمارا نشان می‌دهد، طراحی بیلبورد برای بزرگراه‌ها و سایر جاده‌های شلوغ، طراحی کارت ویزیت برای دعوت غیرمستقیم مشتریان و طراحی آگهی برای جلب‌توجه مردم است.

بیشتر بخوانید : نبشی و ناودانی چیست؟

4. دسترسی به شماره تلفن

دسترسی به شماره تلفنچند صنعت وجود دارد که تماس تلفنی در آن‌ها حیاتی است و صنعت ساختمان یکی از آن‌هاست. ممکن است فردی به دنبال کمک برای بازسازی آشپزخانه خود است یا یک شرکت بزرگ به دنبال یک شرکت ساختمانی برای انجام برخی پروژه‌های بزرگ است، اگر موانع زیادی وجود داشته باشد، نمی‌توانند با شما در تماس باشند. برای دریافت هر چه بیشتر تماس‌ها، شماره تلفن شما باید مستقیماً به نام شرکت شما ثبت‌شده باشد، درج شماره باید در جستجوی گوگل نشان داده شود، یا در یک بیلبورد در خیابان یا یک بروشور در یک سوپرمارکت محلی به معرض نمایش گذاشته شود. البته اطمینان حاصل کنید کسی مسئول پاسخگویی و پیگیری تماس‌های دریافتی است تا کسب‌وکار خود را به حداکثر برسانید.

5. تنظیم تبلیغات خدمات محلی گوگل

تنظیم تبلیغات خدمات محلی گوگلبرای بازاریابی در صنعت ساختمان، باید از تبلیغات خدمات محلی گوگل بهره‌مند شوید، چرا؟ زیرا این نوع تبلیغات برای صنعت شما ایجادشده است! وقتی این تبلیغات به‌درستی پیکربندی شود و کسی جستجوگر “شرکت ساختمانی نزدیک من” باشد، تبلیغات خدمات شما در کنار پیوند مستقیم به شماره تلفن شما نشان داده می‌شود.

6. راه‌اندازی وب‌سایت

راه‌اندازی وب‌سایتآیا می‌دانید 63 درصد از مشتریان در درجه اول از یک وب‌سایت برای یافتن خدمات خود و تعامل با آن‌ها استفاده می‌کنند و 30 درصد مشاغل فاقد وب‌سایت هستند؟ داشتن یک وب‌سایت جذاب، ساده و آسان برای پیمایش، که به کاربر کمک می‌کند تا بدون احساس خستگی بیش‌ازحد، اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورد، برای موفقیت بازاریابی در صنعت ساختمان، بسیار مهم است. با داشتن یک صفحه اصلی ساده و همچنین هدایت برگه‌های آسان با تمام اطلاعات حیاتی که یک کاربر به دنبال آن است، بازاریابی موفقی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : تهویه مطبوع

7. هدف قرار دادن مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی

هدف قرار دادن مخاطبان در رسانه‌های اجتماعیمحبوبیت و استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. طبق تحقیقات، 75 درصد شرکت‌های ساختمانی اکنون تجارت خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند. این راهکار برای شرکت‌های ساختمانی هم خوب و هم بد است. خوب است، به این دلیل که اکنون فضاها و فرصت‌های بیشتری برای تبلیغ صنعت ساختمان شما وجود دارد، اما چنین فضای شلوغی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. نکته جالب در مورد سیستم‌عامل‌های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام این است که می‌توانید باهدف قرار دادن خود، فوق‌العاده خاص دیده شوید. توجه داشته باشید اولین کاری که باید در این سیستم‌عامل‌ها انجام دهید، تعیین مکان مناسب برای ارائه فعالیت‌ها است.
در مرحله بعد، مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. کمپین‌های خاصی ایجاد کنید تا محتوای خود را با توجه به سلیقه و نظر آن‌ها ایجاد کنید. آنچه را که مفید است بررسی کنید و مستقیماً با مخاطبان هدف خود صحبت کنید. از طریق رسانه‌های اجتماعی قطعاً مشتریان بیشتری را به دست خواهید آورید.

بیشتر بخوانید : بازاریابی نوین در صنعت ساختمان

8. پیگیری مشتریان گذشته

پیگیری مشتریان گذشتهیک استراتژی بازاریابی در صنعت ساختمان، همکاری با مشتریان گذشته است. بخش عمده‌ای از مخاطبان حال حاضر شما می‌توانند مخاطبان گذشته باشند. بله، منظور تشویق مشتریان قبلی شما برای ادامه همکاری است. اگر یک پروژه کوچک را سال گذشته برای یک خانواده به اتمام رسانده‌اید یا یک پروژه تجاری را چندین سال پیش به اتمام رسانده‌اید و تجربه مشتری از عملکرد شما مثبت بوده است، حتماً ارزش آن رادارید که برای رفع نیاز خود مجدداً از خدمات و فعالیت شرکت شما استفاده کند. شما باید چند ماه پس از اتمام کار، مشتریان فعلی خود را پیگیری کنید، فقط برای بررسی اینکه آیا می‌توانید در پروژه دیگری به آن‌ها کمک کنید یا خیر. مشتری نسبت به تماس شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و این امر می‌تواند منجر به تجارت بیشتر شود. حفظ این روابط مثبت یک استراتژی عالی بازاریابی در صنعت ساختمان است، نه‌تنها شما با مشتریانی که رضایت کامل از شما دارند، همکاری را ادامه می‌دهید، بلکه خدمات جدید خود برای آن‌ها به معرض نمایش می‌گذارید.

9. ایجاد محتوای جذاب ویدئویی

ایجاد محتوای جذاب ویدئوییویدئو یک استراتژی بازاریابی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد! این امر به‌ویژه در صنعت بصری ساختمان صادق است. اغلب طراحی‌ها و رویدادها در پروژه‌های ساختمانی بسیار جذاب و چشمگیر هستند، بنابراین چرا آن‌ها را با محتوای جذاب ویدیویی به نمایش نمی‌گذارید؟ ویدئو همچنین یک روش عالی برای شخصیت دادن به برند شما است. ویدیویی که پروژه‌های شمارا به نمایش می‌گذارد، از روند ساخت‌وساز گرفته تا اتمام پروژه‌ها، شخصیت منحصربه‌فرد تیم شمارا به نمایش می‌گذارد و به افزایش مخاطبان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : ساختمان چیست؟

10. استخدام کارمندان باتجربه

استخدام کارمندان باتجربهحقیقت در مورد بازاریابی در صنعت ساختمان این است که نه‌تنها به دلیل سطح بالای رقابت، بلکه جذب مشتری باید اعتماد کارفرمایان را جلب کنید. همه ما داستان‌های ترسناک صنعت ساختمان را شنیده‌ایم و حالا باید آستانه اعتماد را در این صنعت بالا برد. به همین دلیل نشان دادن جنبه انسانی تجارت شما بسیار مهم است. با حضور پرسنل در فعالیت‌های بازاریابی یک‌قدم کوچک در افزایش اعتماد آن‌ها بردارید. سعی کنید از همراهی پرسنل خود در هر یک از بازاریابی‌های حضوری استفاده کنید. از طرف دیگر، به‌طور مکرر عکس‌هایی از کارمندان خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، کارمندانی که موفقیت خود را در پروژه‌ها جشن می‌گیرند. همچنین می‌توانید به بهانه روز تولد کارمندان، از آن‌ها برای فعالیت‌های مهمی که انجام داده‌اند، تشکر و قدردانی کنید. این موضوع باعث می‌شود، مردم ارتباط بیشتری با کسب‌وکار شما برقرار کنند و درنتیجه سطح اعتماد آن‌ها افزایش می‌یابد.

11. رضایت‌مندی مشتریان

رضایت‌مندی مشتریانهیچ راهی بهتر از این نیست که به مشتریان راضی خود اجازه دهید از شما صحبت کنند. می‌توانید توصیفات مشتری از شمارا در وب‌سایت قرار دهید. حتی می‌توانید برای تبلیغ در کانال‌های اجتماعی خود، فیلم‌های رضایت‌مندی مشتری را به اشتراک بگذارید.

12. ایجاد یک وبلاگ فوق‌العاده آموزنده

ایجاد یک وبلاگ فوق‌العاده آموزندهبازاریابان ساختمان ممکن است کلمه وبلاگ را شنیده باشند و تصویری از وبلاگ نویسان مواد غذایی، وبلاگ نویسان مد یا حتی وبلاگ‌های تجاری را در ذهن خود تداعی کرده باشند، اما وبلاگ ساخت‌وساز یک روش فوق‌العاده هوشمندانه و جذاب برای ایجاد اعتماد و جذب مشتری بیشتر است. در این صنعت، مردم تحقیقات زیادی انجام می‌دهند. داشتن یک وب‌سایت که منبعی برای اطلاع‌رسانی برای مردم باشد، می‌تواند مشتریانی بالقوه را به دنبال داشته باشد. بسیاری از کاربران بعد از کمک گرفتن از اطلاعاتی که شما در سایت خود به اشتراک گذاشته‌اید، با شما همکاری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید : ترموود چیست؟

13. برخی از تاکتیک‌های بازاریابی حضوری

تاکتیک‌های بازاریابی حضوریدر مورد فضای آنلاین برای بازاریابی در صنعت ساختمان بسیار صحبت کرده‌ایم، اما در مورد قدم گذاشتن در جامعه برای انجام برخی از تجارب واقعی بازاریابی حضوری چه‌کاری باید انجام داد. تبلیغات سنتی که شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیو و تبلیغات روزنامه است، تبلیغات پولی محسوب می‌شوند و می‌توانید فعالیت ساختمانی خود را به این طریق تبلیغ کنید.

14. بازاریابی با کمک مشاغل مشابه

بازاریابی با کمک مشاغل مشابهیک‌راه عالی برای بالا بردن تلاش‌های بازاریابی در صنعت ساختمان‌سازی این است که با مشاغل مشابه مشارکت کنید و تبلیغات متقابل را انجام دهید. در این روش شرکت ساختمانی خود را در معرض بازار کاملاً جدیدی قرار می‌دهید و باکمی خلاقیت، می‌توانید برخی نقاط مشترک را بین خود و یک برند مشابه تبلیغ کنید.

بیشتر بخوانید : فونداسیون چیست؟

15. مشارکت

مشارکتهیچ ساختمانی فقط از یک ماده تشکیل نشده است و مشارکت در کار ساخت‌وساز ضروری است. یک لیست مشارکت با فروشندگان معتمد تهیه کنید. صفحه شرکا را در وب‌سایت خود با یک فرم تماس برای کسانی که ممکن است مایل به همکاری با شما باشند را ایجاد کنید.

16. ایجاد ارتباط با مشاغل غیررقابتی اما مرتبط

ایجاد ارتباط با مشاغل غیررقابتی اما مرتبطاگرچه افراد سعی می‌کنند اعتبار یک تجارت را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند اما می‌توانید از مشتریان قبلی خود کمک بگیرید و از ارجاع یا تبلیغات دهان‌به‌دهان مشتری‌های جدیدی را پیدا کنید اما ممکن است دایره نفوذ آن‌ها چندان زیاد نباشد. سعی کنید با سایر مشاغل مرتبط با ساخت‌وساز رابطه برقرار کنید البته مشاغلی که رقیب شما نیستند. یک رابطه سالم با پیمانکاران فرعی مانند معمار، برق‌کار، لوله‌کش، طراح داخلی، نقاش و غیره می‌تواند ارجاعات زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد که مطمئناً به یک تجارت واقعی تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب

سخن پایانی

صنعت ساخت‌وساز در اکثر کشورها در سراسر جهان با رقابت‌پذیری شدید، ریسک بالا و حاشیه سود معمولاً پایین در مقایسه با بسیاری از صنایع مشخص می‌شود. دلیل عمده این رقابت فشرده، سهولت نسبی ورود به صنعت ساخت‌وساز در مقایسه با سایر صنایع، حتی برای افراد یا شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری اندک است. برای یافتن یک پروژه جدید، شرکت‌های ساختمانی باید در یک‌روند مناقصه رقابتی شرکت کنند، در چنین شرایط سخت، بنگاه‌های ساختمانی به دنبال راه‌هایی برای برنده شدن پروژه‌ها و مشارکت در ساخت‌وساز هستند که بتوانند سود بیشتری به دست آورند. در این زمینه، بازاریابی در صنعت ساختمان می‌تواند یک مزیت رقابتی پایدار برای شرکت‌های ساختمانی ایجاد کند و به آن‌ها کمک کند تا خود را از رقبا متمایز کنند. بازاریابی در بسیاری از شرکت‌های ساختمانی یا اشتباه گرفته‌شده است، یا به‌طور کامل نادیده گرفته می‌شود که به دلیل عدم تحقیقات کافی در مورد ماهیت بازاریابی، نظریه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی متناسب با ساخت‌وساز است.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.