چوب در صنعت ساختمان

چوب در صنعت ساختمان


کاربرد چوب در زندگی بشر دارای سابقه زیادی است. درواقع می‌توان گفت از اولین موادی که انسان برای تأمین وسایل اولیه زندگی خود استفاده کرده است می‌توان به چوب اشاره کرد. باگذشت سال‌ها و پیشرفت فناوری‌ها، میزان استفاده از چوب و نحوه استفاده از آن در صنایع مختلف، افزایش پیداکرده است. کاربرد چوب در صنعت ساختمان از مهم‌ترین کاربری‌های این متریال در زندگی امروزی به شمار می‌رود. چوب را می‌توان جزو آن دسته از موادی دانست اگر از زندگی انسان‌ها حذف شود قطعاً هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند جای آن را پر کند. این محصول در صنعت ساختمان‌سازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به‌گونه‌ای که پیمانکاران از آن به‌عنوان متریالی لوکس و گران‌قیمت یاد می‌کنند.

به‌منظور آشنایی با مزیت‌ها و معایب استفاده از چوب در ساختمان، انواع چوب‌هایی که می‌توان در ساختمان به کاربرد و کاربری هرکدام از آن‌ها، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

از چوب در کدام بخش از ساختمان استفاده می‌شود؟

شاید اولین سؤالی که با شنیدن کاربرد چوب در صنعت ساختمان، ذهن شنوندگان را به خود درگیر کند این است که از این محصولات در کدام قسمت از ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال باید یک نکته مهم را خاطرنشان کنیم، این‌که چوب به دو صورت در ساختمان به کار می‌رود، به‌صورت مستقیم غیرمستقیم.

بیشتر بخوانید : معرفی پروژه های ساختمانی

منظور از کاربرد چوب در صنعت ساختمان‌سازی به‌صورت مستقیم، استفاده از آن برای ساخت درب و پنجره و یا ساخت تجهیزاتی چون کابینت آشپزخانه، کمدهای دیواری، کف‌پوش و … است. در کاربرد به‌صورت غیرمستقیم نیز منظور استفاده در صنایع وابسته ساختمان نظیر تولید قالب برای قالب‌بندی بتن و … است.

اما به‌صورت کلی می‌توان کاربرد چوب در ساختمان را به شرح زیر دانست:

• استفاده برای تولید تجهیزات و وسایل لازم برای زندگی نظیر مبلمان
• کاربرد در تهیه تجهیزات لوکس در نمای داخلی و خارجی ساختمان مانند دیوار پوش‌های چوبی
• استفاده در ساخت بخش‌های باربر ساختمان
• کاربری در تولید تجهیزات کمکی ساخت ساختمان‌ها

بیشتر بخوانید : شماره موبایل کارفرمایان ساختمانی

نکات مهم انتخاب چوب مناسب برای استفاده در صنعت ساختمان

جالب است بدانید برای انتخاب چوب در صنعت ساختمان در هرکدام از کاربری‌هایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد باید نکات مهمی رعایت شود. استحکام و مقاومت چوب در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی، بافت چوب، رطوبت موجود در چوب و محلی که درختان در آن رشد کرده‌اند ازجمله این عوامل هستند. در ضمن باید بررسی شود که چوب موردنظر قادر به تحمل چه میزان درجه حرارتی بوده و جهت الیاف آن چگونه است. به‌این‌ترتیب می‌توان بهترین نوع چوب را متناسب با کاربری مدنظر، انتخاب کرده و از نتیجه کار، رضایت داشت.

آیا چوب می‌تواند متریال خوبی برای استفاده در صنعت ساختمان باشد؟

یکی از چالش‌هایی که در استفاده از چوب در ساختمان‌سازی با آن مواجه هستیم این است که آیا چوب می‌تواند متریال خوبی برای استفاده در این صنعت باشد یا خیر؟ برای بررسی این موضوع، بهتر است مزیت‌های استفاده از چوب در این صنعت را موردبررسی قرار دهیم. ازجمله مزایای استفاده از چوب در این صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سازگاری با محیط‌زیست: این منابع قابل‌تجدید بوده و می‌توان با کاشت درختان، از کاهش آن‌ها جلوگیری کرد.
• برخورداری از قابلیت‌های مختلف: چوب را می‌توان طی فرایند پرداخت، رنگ‌کاری و سمباده کشی، به محصولی باقابلیت‌های موردنظر تبدیل کرد.
• عایق صوتی بودن: چوب به دلیل بافتی که دارد از انتقال صدا به بیرون از ساختمان جلوگیری خواهد کرد. این موضوع در مواردی که از چوب به‌صورت چندلایه استفاده شود، شدت پیدا خواهد کرد. ازاین‌رو در ساختمان‌های امروزی از این محصول به‌عنوان عایق کردن ساختمان در برابر صوت، استفاده می‌شود.
• سازگاری با اقلیم‌های مختلف: چوب به‌خوبی با آب‌وهواهای مختلف سازگاری پیدا می‌کند. به همین جهت نیز کارفرمایان در استفاده از چوب در صنعت ساختمان، نگران خرابی، افت کیفیت و ترک برداشتن آن نخواهند بود.
• عایق حرارتی بودن: استفاده از این مواد در ساختمان سبب می‌شود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود. ساختمان‌هایی که در آن از این متریال استفاده‌شده است دارای گرمای خوبی بوده و هزینه مصرف انرژی در این سازه‌ها، به‌شدت کاهش خواهد یافت.
• زیبایی ظاهری: چوب در انواع مختلفی وجود دارد. هرکدام از این چوب‌ها دارای بافت و رنگ متفاوتی بوده و ظاهری بسیار زیبا دارند. به هنگام استفاده از چوب در بخش‌های مختلف سازه‌ها می‌توان با زیبایی چشم‌نواز این محصولات مواجه بود.

بیشتر بخوانید : پروژه های تهران

استفاده از چوب در صنعت ساختمان چه معایبی دارد؟

گذشته از مزایایی که استفاده کاربرد چوب در صنعت ساخت‌وساز دارد، این کار با معایبی نیز همراه است. این عیوب به شرح زیر هستند:
• قابل اشتعال: یکی از مهم‌ترین ایراداتی که استفاده از چوب در صنعت ساختمان‌سازی دارد، قابل اشتعال بودن است. درصورتی‌که ساختمان به هر دلیلی دچار آتش‌سوزی شود این متریال به‌سرعت آتش‌گرفته و منجر به زیان‌های مالی بزرگی خواهند شد. البته امروزه در ساختمان‌های مدرن با استفاده از تجهیزات مختلفی، ضریب امنیت استفاده از این متریال را افزایش می‌دهند.

• هزینه بالای تعمیر نگهداری: درصورتی‌که بخش‌های چوبی ساختمان دچار ایراد شود در اکثر موارد، باید هزینه‌های بالایی را صرف تعمیر و یا بازسازی آن نمود. این امر سبب بالا رفتن هزینه‌ها در بلندمدت می‌شود.
• وزن سنگین: چوب به دلیل بافت و رطوبتی که دارد از وزن بالایی در مقایسه با برخی مصالح برخوردار می‌باشد. این امر باعث بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل و دشواری جابجایی آن می‌شود.
• احتمال بالای حمله حشرات: در استفاده از چوب در صنعت ساختمان، احتمال این‌که تجهیزات چوبی موردحمله حشرات، قارچ‌ها و جوندگان قرار بگیرند، بالا خواهد بود.

از کدام چوب‌ها می‌توان در صنعت ساختمان استفاده کرد؟

درختان در دودسته پهن‌برگ و سوزنی‌برگ قرار می‌گیرند. چوب هرکدام از این درختان دارای ویژگی‌های متمایزی بوده و از آن‌ها در مواردی متعددی می‌توان استفاده نمود. با توجه به این‌که برای انتخاب چوب مناسب برای هر کاربری باید به ویژگی‌های چوب توجه کرد، باید با ویژگی‌های هرکدام از این درختان آشنا باشید تا در مواقع نیاز متناسب با نوع کاربری بتوانید بهترین چوب را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : بانک مشاغل ساختمانی

چون درختان پهن‌برگ نظیر چوب توسکا، ممرز، افرا، بلوط و … دارای نقوش بسیار جذابی بوده و رنگ آن‌ها بسیار زیبا است. در ضمن می‌توان این چوب‌ها را به‌راحتی رنگ کرد. این چوب‌ها در برابر چوب‌های درختان سوزنی‌برگ، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که چوب درختان سوزنی‌برگ مانند کاج، سرو، نراد و … در مقایسه با انواع پهن‌برگ، زودتر خشک‌شده و دارای وزن کمتری هستند. این چوب‌ها دارای بهای کمتری هستند و می‌توان آن‌ها را می‌توان به‌راحتی شکل داد. با توجه به این ویژگی‌ها، امروزه از این چوب‌ها بیشتر در صنایع ساختمان استفاده می‌شود.

چوب در صنعت ساختمان

چوب در صنعت ساختمان

انواع چوب طبیعی مورداستفاده در صنعت ساختمان

چوب‌های مختلفی در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. هرکدام از این چوب‌ها ازنظر ظاهر و ساختار باهم تفاوت‌های اساسی دارند. همین تفاوت‌ها نیز باعث شده تا بتوان از انواع چوب در معماری ساختمان‌ها استفاده کرد. انواع چوبی که در صنعت ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

چوب گردو

از پرکاربردترین انواع چوب در صنعت ساختمان می‌توان به چوب درخت گردو اشاره کرد. این نوع چوب دارای رنگ خاکستری بوده و در برخی موارد، رنگ آن به خاکستری مایل به قهوه‌ای تغییر می‌کند. به‌جز زیبایی ظاهری، آنچه باعث شده تا از آن در ساختمان استفاده زیادی شود، بافت همگن و قابلیت صیقل پذیری آن است. می‌توان بر روی این چوب، نقش‌های برجسته‌ای ایجاد کرد. به‌جز این موارد به دلیل سختی متوسط، این چوب در برابر ضربات فیزیکی، فشارهای خمشی و کششی، مقاومت بالایی داشته و می‌تواند طول عمر بالایی داشته باشد. از این متریال در ساخت تجهیزات چوبی منزل استفاده می‌گردد.

چوب افرا

چوب افرا یکی از بهترین چوب‌هایی است که در صنعت ساختمان به کار می‌رود. این چوب دارای رگه‌های راستی بوده و وزن سبکی دارد. از انواع مختلف این چوب به دلیل رنگ جذاب (سفید کرمی تا صدفی) و سختی قابل قبولی که دارند می‌توان در تهیه انواع دیوار پوش، کف‌پوش، تجهیزات چوبی منزل و … استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : کابینت و انواع آن

چوب ساج

چوب ساج، رنگ بسیار جذابی دارد. رنگ قهوه‌ای طلایی یا قهوه‌ای با خطوط سیاه که در این چوب‌ها دیده می‌شود آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در بخش‌های بیرونی و داخلی ساختمان تبدیل کرده است. این متریال ازجمله چوب‌هایی است که در برابر حشرات مقاومت بالایی داشته و از سختی قابل قبولی برخوردار است.

چوب تبریزی

از چوب‌های نرم و سبک که در ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به چوب تبریزی اشاره کرد. رنگ این چوب به‌صورت سفید یا کرم دیده می‌شود. به دلیل دوام پایین این نوع چوب می‌توان آن را در تهیه تیر ساختمانی به کار برد.

چوب ون

از چوب‌هایی که در کشور ما می‌توان به‌راحتی به آن دسترسی داشت، چوب درخت زبان‌گنجشک یا ون است. بافت این چوب، سبک است و در آن رگه‌هایی زیادی قابل‌مشاهده است. این چوب در صنعت ساختمان کاربرد زیادی داشته و می‌توان آن را در اغلب ساختمان‌ها در قالب کف‌پوش، یافت. رنگ آن از سفید مایل به زرد تا سفید براق، متغیر است. مقاومت این نوع چوب، بسیار بالا بوده و می‌توان تضمین کرد که در درازمدت، آسیبی به آن وارد نخواهد شد.

چوب اکومه

از انواع چوب که در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها به‌وفور از آن استفاده می‌شود، چوب اکومه است. زیبایی منحصربه‌فرد و رنگ خاص این چوب (صورتی تا قهوه‌ای) باعث شده تا این محصول برای استفاده در تولید کابینت، درب و پنجره و یا نمای داخلی ساختمان‌ها، بسیار مناسب باشد. این چوب دارای وزن سبکی بوده و از چوب‌های راست تار به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب و مزایای آن

چوب بلوط

بلوط را می‌توان از چوب‌های به شمار آورد که طراحان داخلی و پیمانکاران، تمایل زیادی به استفاده از آن دارند. دلیل این امر نیز دوام و ماندگاری بالا، مقاومت فوق‌العاده زیاد در برابر نفوذ حشرات در آن و رنگ جذاب قهوه‌ای این چوب است. بافت چوب بسیار فشرده بوده و می‌توان آن را به‌راحتی طی فرایند پرداخت، برای استفاده در ساختمان، آماده کرد. از این چوب به‌منظور کف‌پوش ساختمان و یا تولید مبلمان منزل، استفاده می‌گردد.

چوب روسی

یکی از چوب‌هایی که در بررسی کاربری چوب در صنعت ساختمان باید به آن نیز اشاره داشت، چوب روسی است. احتمالاً شما نیز نام چوب روسی را شنیده باشید. این نوع چوب شامل انواع مختلفی از چوب‌های وارداتی از روسیه است. چوب‌های نوئل، کاج و نراد در این گروه قرار دارند. این چوب‌ها جزو چوب‌های راست تار، سبک و فاقد سوراخ‌های صمغی به شمار می‌روند. مهم‌ترین مزیتی که این چوب‌ها دارند این است که به هنگام خشک شدن، احتمال ایجاد ترک در آن‌ها کم است. توجه داشته باشید که این چوب‌ها و مصنوعات چوبی ساخته‌شده با آن‌ها را نباید در معرض قارچ‌ها قرارداد، زیرا باعث افت کیفیت آن‌ها خواهد شد. از این چوب‌ها در تهیه مبلمان و اسکلت ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان

چوب راش

چوب راش ازجمله چوب‌های نیمه سنگین است. بافت همگن این نوع چوب، قطر زیاد و زیبایی چشم‌نوازی که دارد سبب شده تا به متریالی برای استفاده در صنعت ساختمان تبدیل شود. درصورتی‌که از مصنوعات چوبی ساخته‌شده با این چوب به‌خوبی نگهداری کنید می‌توانید شاهد طول عمر بالای آن باشید. به‌جز این مورد، مقاومت آن در برابر حشرات و قارچ‌ها نیز از دیگر مزایای این چوب به شمار می‌رود. با توجه به این ویژگی‌ها از آن در تهیه مبلمان چوبی و پنجره و درب استفاده می‌شود.

کاربرد چوب‌های مصنوعی در صنعت ساختمان

در بررسی چوب در صنعت ساختمان، به‌جز چوب‌های طبیعی، چوب‌های مصنوعی را نیز باید موردبررسی قرارداد. این چوب‌ها با استفاده از دستگاه‌های مدرن و فناوری‌های به‌روز تولید می‌شوند و کیفیت و کارایی مثال‌زدنی دارند. ازجمله آن‌ها می‌توان به چوب‌های روکش، فرمیکا و فرش چوبی اشاره کرد. در تولید این محصولات از چوب‌هایی باکیفیت عالی و دوام و ماندگاری بالا استفاده می‌شود. هرکدام از این چوب‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های متمایزی بوده و می‌توان از آن‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد. رنگ، نقش، ابعاد مناسب و کیفیت عالی از مزیت‌های استفاده از این چوب‌ها هستند؛ اما باید به این مسئله نیز اشاره‌کنیم که قیمت این محصولات کمی بالا است که البته با توجه به ویژگی‌هایی دارند، توجیه اقتصادی دارند.

جمع‌بندی

اگر مطالب این مقاله را به‌دقت مطالعه کرده باشید قطعاً از اهمیت چوب در صنعت ساختمان آگاه شده‌اید. پیمانکاران ساختمان‌سازی و واحدهای تولیدی که در ساخت تجهیزات چوبی ساختمان فعالیت دارند سعی می‌کنند همواره از چوب‌هایی باکیفیت عالی و مقاومت بالا استفاده کنند تا شاهد عملکرد صحیح این تجهیزات و طول عمر بالای آن‌ها باشند. به‌این‌ترتیب شاهد ساخت ساختمان‌هایی بادوام بالا و زیبا خواهیم بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.