معرفی پروژه های ساختمانی

معرفی پروژه های ساختمانی


پروژه های ساختمانی به قدری تنوع دارند که نمی توان در یک مقاله کوتاه به آن ها پرداخت. برای ساخت یک سازه، لازم است که افراد زیادی دست به دست هم بدهند و دقیقا به خاطر همین مسئله است که پروژه های ساختمانی بسیار متنوع هستند. از ساخت ستون های سازه گرفته تا درب و پنجره سازی، هر کدام از آن ها پروژه ی جداگانه ای به حساب می آید.

پروژه ساختمانی چیست ؟

پروژه ساختمانی در زمینه صنعت ساختمان همانند تولید در دیگر صنایع است و صنعت ساختمان سازی یکی از صنایع پولساز در هر کشوری می باشد .  در بسیاری از کارها و صنایع می توان با کیفیت، دقت وتلاش و برنامه ریزی به کیفیت قابل قبولی در ارائه محصول رسید.

اما در صنعت ساختمان سازی اینگونه نیست چرا که بخش های زیادی از کار قابل دیدن و بررسی توسط خریدار نیست و تنها بعد از بهره برداری از پروژه  است که کیفیت  ساخت ساختمان مشخص می شود .

پروژه های ساختمانی در مجموع شامل فعالیت های کارفرما، مهندس ناظر و مشاور و پیمانکاران می باشد اگر تمام افراد بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند می توان گفت که شاهد یک پروژه موفق هستیم.

تمام این افراد در راستای هدف مشخص و تعیین شده ای بر حسب اطلاعات مالی و فنی پیش می روند.

می توان گفت که از دیدگاه کارفرما فاز دیگری نیز به نام فروش واحد های پروژه در حال ساخت  وجود دارد که پس از پایان کار، ارتباط کارفرما و سرمایه گذار قطع نشود ، اما این ارتباط از چه طریقی می تواند پا برجا بماند و این هنری است که کارفرما باید در ارائه اطلاعات و دسترسی سریع به محصولات را داشته باشد.

انواع پروژه های ساختمانی

همان طور که گفتیم پروژه های ساختمانی تنوع بسیار بالایی دارند، نباید این تصور را داشته باشید که ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی صرفا به ساخت خانه و منزل محدود می شوند. در ادامه می خواهیم به برخی از مهم ترین پروژه های ساختمانی و انواع آن ها بپردازیم. با ما همراه باشید:

ساخت و ساز خانه یا همان احداث تاسیسات ساختمانی

همان طور که از اسمش هم مشخص است این نوع از پروژه های ساختمانی مربوط به ساخت خانه است. حال ممکن است که این خانه شامل یک خانه ویلایی و یک طبقه باشد یا این که مربوط به ساخت پروژه های مسکونی بزرگ مانند برج های بزرگ و ساختمان های مسکونی چند طبقه باشد. ساخت خانه هرگز از رونق نخواهد افتاد چرا که با افزایش جمعیت، نیاز به سرپناه و خانه ی جدید برای جمعیت موجود لازم و ضروری خواهد بود. معمولا در ساخت و سازهای خانه، یک پیمانکار اجرایی وظیفه طراحی و ساخت سازه را بر عهده خواهد داشت و سپس فروش آن ها را نیز در دستور کار قرار خواهد داد. از دیگر پروژه های مربوط به ساخت و ساز خانه می توان به بازسازی بافت فرسوده ی شهری نیز اشاره کرد. در حقیقت یکی از اصلی ترین پروژه های پیمانکاران شهری مثل تهران انجام عملیات های بازسازی خانه های فرسوده می باشد.

ساختمان ها و برج های تجاری و اداری

بعد از خانه سازی، آن چه که بیش از هر پروژه ی ساختمانی دیگری انجام می شود ساخت سازه های تجاری و مجتمع های اداری است. این دسته از سازه ها، خود به انواع دیگری مانند مراکز خرید، سینماها، مراکز ورزشی و …نیز تقسیم می شوند. یکی از اصلی ترین فرق هایی که ساخت مجتمع های تجاری با مجتمع های مسکونی دارد، این است که فرآیند ساخت آن ها طولانی و زمانبر خواهد بود. کافیست روند پیشرفت یکی از برج های تجاری معروف تهران( مانند ایران مال) را مد نظر قرار بدهید. هنوز بعد از چند سالی که از افتتاح فاز اول ایران مال می گذرد، نتوانسته اند دیگر بخش های آن را تکمیل کنند. دقیقا به خاطر همین مسئله هزینه بر و زمان بر بودن این دسته از پروژه ها، رقابت میان پیمانکاران در این حیطه کمتر است.

مجتمع های صنعتی منحصر به فرد

اگر فکر می کنید که پروژه های ساختمانی محدود به ساخت خانه و مال می شود، کاملا در اشتباه هستید چرا که بخش بزرگی از پروژه های عمرانی مربوط به ساخت مجتمع های صنعتی است. این مجتمع ها می توانند انواع و اقسام مختلفی داشته باشند. از کارخانجات صنعتی بزرگ گرفته تا مجتمع های پتروشیمی و صنایع فولاد!

یکی از مهم ترین ویژگی های این دسته از پروژه های ساختمانی این است که کارفرما به عنوان سفارش دهنده ی پروژه، باید دخالت بیشتری در روند ساخت داشته باشد. چرا که حساسیت و دانش ساخت این دسته از ساختمان ها تخصصی تر است و دقیقا به خاطر همین مسئله بیشتر کارفرمایان ترجیح می دهند با پیمانکارانی همکاری داشته باشند که سابقه ی طولانی تری در زمینه ی ساخت پروژه های صنعتی دارند. از دیگر نکات مهم مربوط به پروژه های صنعتی این است که احتمال طولانی شدن ساخت این دسته از ساختمان ها هم زیاد است. شما یک پالایشگاه نفت را در نظر بگیرید که توسط دولت کلید زده می شود. بسته به شرایط اقتصادی دولت در هر مرحله، روند پیشرفت کار نیز ممکن است با فراز و نشیب هایی همراه شود. به همین خاطر ارائه یک برنامه ریزی با جزئیات و دقیق از مهم ترین کارهایی است که در ابتدای این گونه پروژه ها باید انجام بشود.

پروژه های تاسیسات سنگین و زیربنایی

این بخش از پروژه ها نیز معمولا بر عهده ی دولت و پیمانکارانی است که با دولت و شهرداری کار می کنند. از جمله مهم ترین پروژه های تاسیسات سنگین می توان به ساخت اتوبان، خطوط مترو، لوله کشی شهری، سیستم های فاضلاب و …اشاره کرد. پروژه های ساخت اتوبان صدر که چند سال پیش انجام گرفت و غرب تهران را به شرق متصل می کرد، یکی از معروف ترین پروژه های تاسیسات سنگین چند سال اخیر تهران بوده است.

اما همان طور که می دانید هزینه ی ساخت این گونه تاسیسات از درآمدهای عمومی (بیت المال) تامین می گردد. این پروژه ها نیز مانند پروژه های ساختمان های صنعتی، کاری سخت و پیچیده است و عموم پیمانکاران تمایل چندان زیادی به انجام آن ندارند چرا که نیازمند صرف وقت و دقت بسیار است.

کیفیت و اهداف مشترک در پروژه ساختمانی

به طور دقیق تر تمرکز مدیریت در ساختمان سازی باید در زمینه هماهنگ سازی، برنامه ریزی و کنترل وظایف مختلفی باشد. این وظایف ممکن است در زمینه ساخت و ساز زمین های کشاورزی، مسکونی ( از صفر تا صد تمام مراحل ساختمان )ریال صنعتی، محیط زیست ، تجاری و…. باشد.

از آنجایی که مدیریت پروژه های ساختمانی دارای وطایف بسیار زیاد و پیچیده ای است افرادی که مدیریت پروژه ای را به دست می گیرند باید دارای مهارت های زیادی از قبیل اطلاع از فرایند ساختمانی ، دسترسی به بانک اطلاعاتی دقیق  ساختمانی، ارتباطات موثر و به روز بودن اطلاعات باشد.

مراحل ساخت یک پروژه ساختمانی

مراحل ساخت یا سازمان دهی یک پروژه ساختمانی شامل چندین مرحله مختلف می باشد :

قبل از هر چیزی باید زمین تهیه شده و توسط معمار یا مهندس نقشه کش، نقشه ی ساخت و ماکت پروژه طراحی شود. بعد از آن باید به سراغ اخذ مدارک و مجوزهای شهرداری( از جمله اخذ پروانه ساخت و عدم خلافی و البته پایانکار) رفت.
پیمانکار پس از آن به سراغ شرکت های مهندسی خواهد رفت و قراردادی جهت تهیه نقشه های ساختمانی منعقد خواهد شد. در همین حین دفتر مهندسی متعهد خواهد شد که اجرای کارهای اداری مانند مراجعه به اداره برق، گاز و آب را نیز عهده دار شود. سپس پروانه ساختمان اخذ خواهد شد.

یکی از نکات مهم در ساخت خانه این است که حتما کارگاه ساختمان مورد نظر، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. در واقع این یکی از مهم ترین پروسه های ساخت سازه می باشد. پس از آن در صورتی که بنایی روی زمین مورد نظر وجود داشته باشد، باید تخریب شود.

پس از تخریب بنای قدیمی، باید اتاقک نگهبانی ساخته شده و نگهبان مورد نظر در محل مربوطه مستقر شود. پس از آن به سراغ تجهیز کارگاه ساختمانی خواهیم رفت. گود برداری بعد از این مرحله انجام می شود. سپس بتون و قالب چینی صورت می گیرد. بتون ریزی برای فوندانسیون و پی ساختمان باید انجام شود. در نهایت این مرحله با ساخت و اجرای سازه های فلزی و اسکلت ساختمان به اتمام می رسد.

بعد از آن به سراغ قالب بندی طبقات خواهیم رفت. بتون ریزی طبقات این در ضمن این مرحله انجام خواهد شد.

در قدم مصالح ساختمانی باید در دسترس باشند و سپس لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان صورت بگیرد. از دیگر مراحل مهم ساخت ساختمان، عقد قرارداد اطفاء حریق با دفاتر آتش نشانی است.

سپس به سراغ گازکشی و برق کشی توکار ساختمان می رویم. خیلی از پیمانکاران قبل از هر چیزی یک واحد نمونه می سازند تا بر اساس آن باقی ساختمان را اجرا کنند. در قدم بعدی در و پنجره های آلومینیومی و فلزی ساخته می شود. سپس جوشکاری پشت بام و خرپشته صورت می گیرد.

در این مرحله باید مجوز پایان کار سفتکاری دریافت شود و به صورت موقت به دور راه پله و آسانسور جوشکاری صورت بگیرید. ایزوگام اولیه نیز صورت می گیرد.

در نهایت انجام امور مربوط به نمای ساختمان مانند کاشی کاری، آماده سازی کف واحدها، گچ کاری، ساخت و نصب کابینت و کمدها و دیگر وسایل درون منزل صورت می گیرد.

همان طور که احتمالا متوجه شده اید، ساخت یک ساختمان پروسه ی زمان بر و پیچیده ای و تنها با تکیه بر تجربه و سواد کافی امکان پذیر است. متاسفانه در سال های اخیر، تنها فاکتور کمیت برای خیلی از سازندگان مطرح است و کمتر کسی به فکر کیفیت خواهد بود اما همان طور که در ابتدای این مقاله هم عنوان کردیم، چالش های مربوط به یک پروژه ی ساختمانی تنها بعد از اتمام آن مشخص خواهند شد.

بعد از اینکه با معنای پروژه ساختمانی آشنا شدیم به معرفی و اهمیت پروژه های ساختمانی می پردازیم.

بسیار واضح و روشن است که در این زمانه داشتن دیتا و اطلاعات کافی در هر شغلی لازمه داشتن آن شغل می باشد.

هرچه دیتا و اطلاعات ما در شغل بیشتر باشد مسلما رشد و پیشرفت فراوانی در آن شغل خواهیم داشت .

اهمیت استفاده از بانک های اطلاعاتی چیست ؟

یکی از دلایل اهمیت استفاده از بانک اطلاعاتی بی نیاز کردن ما وهمچنین صرفه جویی در هزینه ها برا ی به خدمت گرفتن ویزیتور جهت شناسایی پروژه ها ست.

با در دست داشتن این اطلاعات می توانید بازاریابی پروژه ها را سریع تر انجام دهید.

بطور خلاصه با استفاده از بانک اطلاعاتی ساختمانی سریع تر می توانیم افرادی را که به محصولات ما نیاز دارند را پیدا کنیم و با آنها برای فروش محصول ارتباط برقرار کنیم .

در زمانه ای که سرعت و به روز بودن حرف اول را می زند هر چه بهتر و سریع تر بتوانیم در این بازار رقابتی بازار یابی را انجام دهیم موفق تر خواهیم بود.

مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی

دسترسی سریع و استفاده از جدیدترین اطلاعاتمربوط به ساخت و ساز و پروژه  های ساختمانی

صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از منابع مالی در جهات دیگر مانند بازاریابی، کسب و کار و پیشبرد هرچه بهتر اهداف مالی

در کمترین زمان ممکن می توانید کسانی را که به محصول شما احتیاج دارند را پیدا کنید

سرعت در بازار یابی و شناساندن هرچه بهتر کارها

دسترسی به شماره های مهندسین، کارفرمایان  و مجریان پروژه های ساختمانی آنهم بدون هیچ واسطه ای

جمع آوری بانک اطلاعات

بعد از اینکه به اهمیت و مزایای بانک اطلاعاتی اشاره کردیم بهتر است اندکی در مورد جمع آوری این اطلاعات هم صحبت کنیم .

جمع آوری اطلاعات ساختمانی به این شکل است که شرکت ها اطلاعات پروژه های در حال ساخت را  توسط بازاریابانی بصورت روزانه جمع آوری کرده و پس از طبقه بندی و مطمئن شدن از اطلاعات آنها را دسته بندی کرده و در قالب بانک اطلاعاتی عرضه می کنند.

این جمع آوری اطلاعات ممکن است به طرق مختلف صورت بگیرد که در مقالات بعدی به صورت مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.