نمای ساختمان

نمای ساختمان درست بر روی پوست ساختمان ثابت‌شده است. نماکاری ساختمان دو هدف را دنبال می‌کند، نخست محافظت از فضای داخلی در برابر شرایط آب‌وهوایی و دوم ایجاد جلوه بصری زیبا برای چشم رهگذران. زمانی که متخصصین خبره، نمای باکیفیتی را روی یک ساختمان نصب می‌کنند، بسیار مقاوم و محکم خواهد بود و در صورت مراقبت صحیح از ساختمان، تا سال‌ها نیاز به تعمیرات یا تعویض نخواهند داشت. انواع نماکاری ساختمان با متریال متنوع و در سبک‎های مختلفی اجرا می‎شوند که در ادامه به توصیف ویژگی‎های آن‌ها می‎پردازیم.

انتخاب متریال مناسب برای نمای ساختمان مسکونی

به‌عنوان یک سازنده یا یک معمار، تمام تلاش خود را باید به کار بگیرید تا هر دو هدف را پیاده‌سازی کنید. جدا از ایجاد ظاهری مقاوم و زیبا، ممکن است مالکان از شما بخواهند تا نما عایق صدا و عایق حرارتی نیز باشد. در این صورت انتخاب متریال مناسب، می‌تواند نما را ویژه کند. متریال مورداستفاده باید به‌طور طبیعی در برابر حرارت و آلودگی مقاوم باشد. علاوه بر این، برخی دیگر از عواملی که باید در هنگام انتخاب متریال در نظر بگیرید، شرایط آب‌وهوایی، بودجه و سلیقه شخصی است. انواع مختلفی از متریال وجود دارد که هرکدام زیبایی، جوانب مثبت و منفی خود رادارند و ازنظر قیمت نیز دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

نمای سیمان

از سیمان به‌طور سنتی در ساخت‌وساز استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند به‌عنوان یک متریال تزئینی برای نمای ساختمان باشد. کم‌هزینه بودن و رنگ‌های متنوع، این متریال را به یک‌راه حل مناسب برای نمای ساختمان‎ها تبدیل کرده است. این متریال در انواع مختلفی تولید می‌شود، سیمان شسته و سیمان تخته ماله ازجمله نماهایی هستند که با این متریال اجرا می‌شوند.

نمای سنگ

در میان انواع نماکاری ساختمان، سنگ طبیعی یا مصنوعی به هر ساختمانی ظاهری زیبا و خاصی می‌بخشد. نصب آن‌ها بسیار ساده است، تقریباً بدون تعمیر و نگهداری، باگذشت زمان همچنان ظاهر زیبایی خواهند داشت. انواع مختلفی از سنگ‌ها وجود دارند که می‌توانید برای نمای ساختمان استفاده کنید ازجمله سنگ مرمر، گرانیت، تراورتن و کوارتزیت. این سنگ‌ها در برابر حرارت و آب‌وهوا عایق خوبی هستند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند. این متریال بسیار بادوام می‌تواند سال‌ها درخشش خود را حفظ کند، از دیگر ویژگی‌های این ماده غیر متخلخل و غیر جاذب بودن آن‌ها است.

نمای آجری

نمای آجری یک طراحی سنتی و قدیمی محسوب می‌شود. آجر نمای نسوز، طرح چوب، آجر قرمزرنگ و آجر سفیدرنگ ازجمله متریالی هستند که می‌توانید برای نمای ساختمان استفاده کنید. اجرای این متریال بسیار آسان است و نسبت به سایر محصولات قیمت مناسب‌تری دارد. برای اجرای آن به تجهیزات خاصی نیاز نیست و در برابر آتش‌سوزی و نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار است. می‌توان گفت استفاده از این متریال برای نمای ساختمان کاملاً با معماری ایرانی مطابقت دارد.

نمای چوبی

همه ما کیفیت چوب را به معنای زیبایی‌شناختی و ادراکی می‌شناسیم. در انتخاب انواع نماکاری ساختمان، چوب یک ماده بسیار گرم است، بااین‌حال، این نوع پوشش‌ها ویژگی‌های دیگری نیز دارند که شمارا ملزم به انتخاب دقیق آن‌ها می‌کند. حساسیت به رطوبت، تابش خورشید و تغییر دما فقط چند نمونه است. اگرچه از زمان‌های دور در ساخت پناهگاه از چوب استفاده می‌شده است، اما هنوز هم باید مطمئن شوید که در برابر آتش‌سوزی، رطوبت و تشعشعات مقاومت خوبی دارد. نمای ساختمان چوبی به‌طور طبیعی خیره‌کننده به نظر می‌رسد و دارای ویژگی‌های عایق است. آن‌ها می‌توانند به‌خوبی با چشم‌انداز اطراف ترکیب‌شده و با انواع رنگ‌ها رنگ‌آمیزی شوند. چوب تقریباً بادوام و نصب آسانی دارد. با انتخاب نوع مناسب چوب، می‌توانید به‌صورت عمودی و افقی این محصول را به‌کارگیرید.

نمای فلزی کورتن

اگرچه، نماهای فلزی قبلاً با ساختمان‌های صنعتی یا پیش‌ساخته مرتبط بودند اما اکنون برای نمای ساختمان‌های مسکونی نیز به‌طور فزاینده‌ای استفاده می‌شود. نصب چنین مصالحی برای نمای ساختمان آسان و سریع است. علاوه بر این، آن‌ها کاملاً کارآمد و کاربردی هستند. این متریال می‌تواند با موادی مانند چوب، بتن، سیمان یا سنگ ترکیب شود. فولاد کورتن یکی از مصالح برای نمای مدرن یا مورداستفاده در معماری معاصر است. علی‌رغم رنگ اکسیدشده، این ماده مقاومت زیادی در برابر خوردگی جوی ایجاد می‌کند. همه این ویژگی‎ها به دلیل لایه محافظ اکسید است که توسط آلیاژ کروم و مس تشکیل‌شده است.

بیشتر بخوانید : نماکاری ساختمان

نمای uPVC پلی وینیل کلراید پلاستیکی

نمای ساختمان uPVC یکی دیگر از گزینه‌های محبوب در بین سازندگان است، زیرا کاملاً ابعاد جدیدی به هر آپارتمان می‌بخشد. همچنین به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد و ازاین‌رو هزینه و زمان تعمیرات و رنگ‌آمیزی را کاهش می‌دهد. نمای uPVC در برابر آب‌وهوا مقاوم بوده و عایق مناسبی در برابر سرما و گرما است. شما می‌توانید با توجه به خواسته‌های مشتری آن را در رنگ‌های متنوعی انتخاب و اجرا کنید.

نمای EIFS

EIFS یک سیستم روکش است که می‌تواند به طیف گسترده‌ای از ظاهر اجرا شود. بسیاری از مردم این محصول را به‌عنوان گچ می‌شناسند. ازآنجاکه این ماده به‌صورت مایع استفاده می‌شود، ایجاد جزئیات به‌راحتی قابل‌اجرا است. در مقایسه با سایر سیستم‌های نما بسیار سبک‌وزن بوده و بدون نیاز به پشتیبانی زیاد قابل‌استفاده است. EIFS با عملکرد عایقی که ارائه می‌دهد اقتصادی‌ترین سیستم در هر مترمربع است. نکته منفی EIFS دوام آن است و به‌راحتی آسیب می‌بیند. گاهی اوقات رنگ آن کمرنگ می‌شود یا به‌مرورزمان سطح آن لکه‌دار و کثیف می‌شود.

نمای بتنی

در انتخاب بین انواع نماکاری ساختمان، نمای ساختمان بتنی در بین معماران، انتخابی مطلوب است و برای ایجاد سازه‌ای مستحکم بسیار مقاوم هستند. به‌عنوان یک سازنده، می‌توانید از بتن مایع برای ایجاد طرح‌های فوق‌العاده استفاده کنید. برخلاف سایر مواد، بتن از شکل هر چارچوبی که در آن ریخته شود، تقلید می‌کند و به شما دامنه وسیعی برای کشف خلاقیت می‌دهد. این روزها نماهای بتنی ساختمان‌های سطح شهر را تسخیر کرده‌اند. این ماده با بافت و سایه‌های مختلف خاکستری یا سفید بسیار بادوام است و به نگهداری جدی نیاز ندارد.

نمای شیشه‌ای

شیشه یکی دیگر از گزینه‌های نما است که دامنه وسیعی را برای شخصی‌سازی ظاهر ساختمان‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. شیشه در گزینه‌های مختلف مقرون‌به‌صرفه، وجود دارد. این متریال بهترین گزینه برای ارائه ظاهری معاصر به ساختمان‌ها است. شما همچنین می‌توانید انواع مختلفی از اشکال، اندازه‌ها، طرح‌ها و ترکیبات را انتخاب کنید. سازندگان و معماران برای نما، متریال شیشه را ترجیح می‌دهند زیرا باعث کاهش وزن ساختمان می‌شود. بنابراین، ساختمان سبک‌تر به نظر می‌رسد. نصب نمای ساختمان شیشه‌ای باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و نیاز به نگهداری بسیار کمتری دارد.

نمایACP کامپوزیت آلومینیوم

ACP سبک و قوی است و یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای نما بین سازندگان است. مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و شرایط سخت آب‌وهوایی از مهم‌ترین ویژگی‌های این متریال است. شما می‌توانید نمای ساختمان ACP را در طیف وسیعی از گزینه‌های سفارشی‌سازی که شامل رنگ، چاپ و الگو است، انتخاب کنید. این متریال در سطح ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و برای نصب به زمان کمتری نیاز است.

نمای سایدینگ سیمانی

بسیاری از طراحان از این سیستم در پروژه‌های مسکونی یا سایر پروژه‌هایی که به نظر مناسب می‌آیند، استفاده می‌کنند. این سیستم‌های نما به تعمیر و نگهداری زیادی احتیاج ندارند. از قبل آماده‌شده است یا می‌توان آن را بارنگ زمینه هماهنگ کرد. در مقایسه با سنگ نسبتاً سبک است و دوام بالایی دارد.

بیشتر بخوانید : ساختمان های مدرن در ایران

نمای سرامیک

سرامیک‌ها متریال نسبتاً جدیدی در بازار برای نمای ساختمان هستند. آن‌ها متنوع هستند و نیاز به نگهداری کمی دارند و درعین‌حال در برابر عوامل شیمیایی و جوی مانند آلودگی، باران اسیدی و دود مقاومت خوبی دارند. آن‌ها عایق‌بندی خوبی ارائه می‌دهند و می‌توانید از خلاقیت خود برای شکل دادن به الگوها استفاده کنید تا جلوه منحصربه‌فردی به خانه‌ها ببخشید. وزن کمی دارد و می‌توانید آن را مطابق با نیاز مشتری اجرا کنید. این متریال نگاهی مدرن به ساختمان‌ها می‌دهد.

نماهای ترکیبی

نمای اسپایدر

این نما ترکیبی از فولاد و شیشه است. شیشه‌هایی که برای اجرای این نما استفاده می‌شود از نوع لمینت و سکوریت هستند و به‌صورت دوجداره کار گذاشته می‌شوند. فاصله بین شیشه‌های دوجداره با چسب سیلیکونی بی‌رنگ کاملاً پوشیده می‌شود. کاربرد فولاد در این نما برای نگهداری شیشه است. از ویژگی‌های این نوع نما می‌توان به مقاومت بالا، سرعت‌بالای اجرا و ورود نور طبیعی به داخل ساختمان اشاره کرد.

نمای مونولیت

یک نما ترکیبی از ذرات سنگ گرانیت، کوارتز و مرمر است. برای اجرای آن باید این پودر با آب مخلوط شود و به‌صورت خمیر، روی سطح اجرا شود. در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم است و سرعت اجرای آن بالا است. وزن پایین از مهم‌ترین ویژگی این متریال است.

استرچ متال

پانل‌هایی از ترکیب استیل، آلومینیوم، آهن، مس و برنج هستند که از استحکام بالایی برخوردارند. اجرای سه‌بعدی و ضخامت‌های متنوع این محصول را بسیار کاربردی کرده است.

نماکاری ساختمان

سبک‌های مختلف نمای ساختمان مسکونی

از گذشته تاکنون، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نمای ساختمان همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. قاعده‌ای که در سبک معماری یک کشور و در مقیاس کوچک‌تر در یک شهر استفاده می‌شود، شامل اعتقادات و عقاید آن سرزمین است. دنیای طراحان و معماران ساختمان گسترده است و آن‌ها می‌توانند گزینه‌های زیادی را برای نما پیاده‌سازی کنند. نمای بیرونی مانند یک‌لایه محافظ برای ساختمان است که با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی ساختمان و تعداد طبقات ساختمان انتخاب و اجرا می‌شود. نمای ساختمان‌ها در سبک‌های مختلفی اجرا می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

نمای کلاسیک ساختمان

انواع نماکاری ساختمان در سبک‎های مختلفی اجرا می‎شوند، نمای کلاسیک یا رومی ساختمان، برگرفته از معماری کلاسیک رومی و یونانی است. سبک‌های معماری متولدشده در اروپا پس از رنسانس را می‌توان معماری کلاسیک دانست. طیف وسیعی از نماهای کلاسیک را می‌توان در سراسر جهان مشاهده کرد و ایده‌ گرفت. تقارن یکی از اصول تفکیک‌ناپذیر در طراحی نمای کلاسیک ساختمان است و می‌توان گفت تمایل به نمای سنتی در این سبک به‌خوبی دیده می‌شود. از طرف دیگر، نمای کلاسیک نوعی عظمت را برای افرادی که از بیرون ساختمان را تماشا می‌کنند، به ارمغان می‌آورد.

نمای ساختمان‌های نئوکلاسیک

سبک‌های معماری متولدشده در اروپا پس از رنسانس را می‌توان معماری کلاسیک دانست. درواقع نمای نئوکلاسیک ساختمان از سایر ساختمان‌های کلاسیک و مدرن متمایز است. یکی از ویژگی‌های متمایز معماری نئوکلاسیک، این است که به هر قسمت از نما شخصیت خاصی می‌بخشد. می‌توان گفت که نئو کلاسیک‌ها از یک طرح کلاسیک به سمت سبک مدرن حرکت کرده‌اند. ویژگی‌های این سبک اجرای تزئینات و طرح‌های کلاسیک همراه با امکانات مدرن و جدید در طراحی نمای ساختمان و رعایت تقارن و تناسب موجود در معماری کلاسیک و استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، سنگ و چوب است.

نمای ساختمان‌های مدرن

طراحی مدرن در معماری از دهه اول قرن بیستم آغاز شد. برخلاف سبک قدیمی، با طراحی دقیق طراحان سعی می‌کنند راه‌هایی را برای دسترسی بیشتر به نمای ساختمان پیدا کنند. اصول استاندارد همه این طرح‌ها سادگی، کارایی و ظرافت است. نمای ساختمان مدرن را می‌توان با طراحی خلاقانه و جسورانه تشخیص داد و همیشه انتظار شگفتی در آن را داشت. ویژگی‌های این سبک استفاده از ریتم‌های عمودی، افقی و زاویه‌دار و استفاده از مواد و فن‌آوری‌های جدید است. نوآوری در این طراحی امری حیاتی است.

از ویژگی‌های بارز نمای مدرن می‌توان به تأکید بر خطوط افقی و عمودی، استفاده از بتن مسلح و فولاد در ساختمان‌های مدرن، بیان بصری ساختار ساختمان به‌جای پنهان کردن جنبه‌های ساختاری و ترکیبات نامتقارن اشاره کرد. عدم تزئینات در نما، تأکید بر رنگ طبیعی متریال به‌جای رنگ‌آمیزی متریال، انتخاب دو یا سه ماده متفاوت اما هماهنگ، ظاهر خانه‌های مدرن را منحصربه‌فرد و کارآمد می‌کند.

سخن پایانی

بسیاری از ما احساس می‌کنیم که طراحی داخلی یک‌خانه مهم‌ترین است، اما نمای ساختمان می‌تواند سبک‌های مختلف هنری و معماری را به نمایش بگذارد. می‌توان بر اساس ترکیب، سبک، دکوراسیون و حتی رنگ، از طراحی‌های بی‌پایان نما استفاده کرد. نصب نما ارزان نیست و هزینه‌های آن 35 تا 40 درصد از کل هزینه ساختمان است. هنگامی‌که فاکتورهایی مانند بهره‌وری انرژی وزندگی با آرامش در آپارتمان را در نظر بگیرید، چنین سرمایه‌گذاری موردنیاز است. حتی پایداری نیز جنبه دیگری است که بخش مهمی از ساخت نما در دنیای مدرن را تشکیل می‌دهد. با در نظر داشتن همه این نشانگرها، توصیه می‌کنیم برای انواع نماکاری ساختمان به دنبال متریال متناسب با نیاز و شرایط آب‌وهوایی برای نمای ساختمان باشید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.