مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان

مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان | تاریخچه و انواع آن


10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان

برای آن که یک ساختمان بنا شود، از ابتدای کار احداث تا زمان تحویل کلید ساختمان به خریدار، مصالح زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصالح ذکر شده بنا بر عوامل مختلفی از جمله قیمت، نوع ساختمان، دسترسی به مصالح و … برای احداث بناها استفاده می‌شوند. هر کدام از مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی دارای مشخصات منحصر به فردی هستند. این خواص و ویژگی‌های یکتا به عنوان وجه تمایز آنها با سایر مصالح به شمار می‌روند. هر کسی که قصد دارد در صنعت ساختمان سازی ورود کند، باید با انواع مصالح ساختمانی به خوبی آشنایی داشته باشد. بدون داشتن اطلاعات کافی از مصالح ساختمانی، عملا نمی‌توان درک درستی از پروژه داشت. به همین دلیل در این مقاله در نظر داریم تا 10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان را به شما عزیزان معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی در خصوص ویژگی‌ها و مشخصات این مصالح ساختمانی به دست بیاورید.

مقدمه‌ای درباره تاریخچه و اهمیت مصالح ساختمانی

برای درک اهمیت داشتن دانش کافی نسبت به مصالح ساختمانی در کار احداث بنا، یک مثال می‌زنیم. فردی که در نقش نقشه‌کش ساختمان فعالیت می‌کند، عملا با هیچ کدام از مصالح به صورت مستقیم سر و کار ندارد؛ اما برای ترسیم یک نقشه کامل باید تمام جزئیات را درباره مصالح بداند. چرا که اوست که درباره نوع، ضخامت، نحوه چیدمان مصالح در نقشه اظهار نظر می‌کند و بقیه در فرآیند اجرای پروژه کاملا مطابق نظر او در نقشه کارهارا پیش می‌برند. به همین دلیل لازم است تا به خوبی انواع و اقسام مصالح ساختمانی ممورد استفاده در ساختمان سازی را به خوبی بشناسد.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب و مزایای آن

مصالح ساختمانی همواره به عنوان یکی از ارکان اساسی در بنای ساختمان‌ها به شمار می‌روند. در گذشته‌های دور نیز که انسان برای نخستین بار اقدام به ساخت خانه برای خود کرد از هر چیزی که در طبیعت به آنها دسترسی داشت از جمله سنگ، چوب و خاک برای ساختن سرپناه استفاده می‌کرد. هر چه به سمت جلو حرکت کردیم، مصالح ساختمانی با پیشرفت مواجه شدند و مواد جدیدی در زمره مصالح ساختمانی قرار گرفتند. این روند هنوز هم ادامه دارد و هر از چند گاهی یک ماده جدید با کاربردهای بسیار خوب به عنوان مصالح نوین ساختمانی معرفی می‌شود. صحبت درباره مصالح نوین ساختمانی از حوصله این مطلب خارج است و باید در مجالی دیگر به طور مفصل به تشریح آنها بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی 10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان

یک سوال مهم که باید درباره مصالح ساختمانی به آن پاسخ دهیم، این است که اساسا چرا تولید و ابداع این مصالح هیچ گاه متوقف نمی‌شود و همواره محققان در حال تلاش برای تولید و معرفی مصالح جدید هستند؟ پاسخ این مسئله را باید در فاکتورهای مختلفی مورد ارزیابی قرار دهیم. از جمله مهم‌ترین دلایل این مسئله عبارت است از:

– برخی از مصالح ساختمانی که در گذر زمان ابداع شده‌اند، دارای منابع محدودی در سطح کره زمین هستند. به همین دلیل قطعا روزی خواهد رسید که این منابع به پایان برسند. لذا باید به فکر جایگزین برای آنها بود.
– برخی دیگر از منابع مصالح ساختمانی در کشورهای خاصی از جهان صرفا یافت می‌شود. این عدم تناسب در توزیع منابع باعث شده است که کشورهایی که فاقد آنها هستند، به فکر ابداع مصالح جدید باشند.
– قیمت مصالح ساختمانی یک از مهم‌ترین فاکتورها در بهای تمام شده ساختمان به شمار می‌رود. اگر بتوان مصالح نوینی به دست آورد که از قیمت پایین‌ترین برخوردار باشند، قطعا می‌توان در مجموع قیمت ساختمان‌ها را کاهش داد. این مسئله همواره به عنوان یک دغدغه جدی در عرصه ساختمان سازی به شمار می‌رود.
– مسئله ایمنی و استحکام ساختمان‌ها به عنوان یک پارامتر اساسی و مهم دیگر است که موجب تلاش برای ارتقا و بهبود مصالح ساختمانی می‌شود. اهمیت این مسئله به حدی زیاد است که تحقیقات دانشگاهی بسیار گسترده‌ای در سطح دنیا روی این موضوع متمرکز است.

بیشتر بخوانید: کابینت و انواع آن

موارد بالا تنها گوشه‌ای دلایل تلاش برای تولید و معرفی مصالح جدید در ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. در ادامه 10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خاک رس

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاک رس است. این ماده در اثر تخریب سنگ‌ها در طبیعت، خورد شدن آنها در اثر سایش به یکدیگر و هوازدگی به صورت طبیعی در محیط تولید می‌شود. با توجه به فرآیند تشکیل خاک رس این ماده معدنی در دانه‌بندی‌‌های ریز و درشت یافت می‌شود. در بازار فروش مصالح ساختمانی خاک رس به دو صورت چسبنده و غیر چسبنده به فروش می‌رسد. در پوسته زمین خاک رس معمولا در بالاترین لایه مشاهده می‌شود و به همین جهت استحصال آن بسیار راحت انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانبد: بانک مشاغل ساختمانی

متخصصان مصالح ساختمانی کاملا با این موضوع آشنا هستند که خاک رس‌های موجود در بازار از کیفیت‌های گوناگونی برخوردار هستند و انتخاب درست آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در خصوص نقش خاک رس به عنوان یکی از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان باید به این نکته اشاره کنیم که به عنوان پایدار کننده دما در بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که اگر این ماده در بدنه خارجی ساختمان استفاده شود، موجب می‌شود که در فصول گرم و سرد سال میزان نفوذ هوای خارج به داخل ساختمان کنترل شود. به همین دلیل جلوی نوسانات دمایی در ساختمان گرفته می‌شود. از نظر مصرف انرژی در ساختمان این مسئله از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. از نظر قیمت نیز در مقایسه با بسیاری از مصالح دیگر موجود در بازار، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

سنگ

یکی دیگر از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان، سنگ‌ها هستند که از همان ابتدا به عنوان رکن اصلی در بنای خانه‌ها به شمار می‌رفتند. سنگ‌‌ها با توجه به نوع آنه از کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلفی تشکیل می‌شوند اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصری که تقریبا در تمام سنگ‌ها وجود دارد، سیلیس است. سنگ‌ها تقریبا در تمام نقاط کره زمین در دسترس انسان‌ها هستند و همین مسئله آنها را به عنوان یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها در ساخت بنا تبدیل کرده است.
در کشور ما نیز معادن سنگ بی‌شماری یافت می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخل، این محصول را به کشورها دیگر نیز صادر می‌کنند. از نظر قیمت نیز در ردیف صالحی به شمار می‌روند که مقرون به صرفه هستند و معمولا در تمام پروژه‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که اشاره شد، سنگ‌ها از انواع مختلفی تشکیل می‌شوند. برخی از سنگ‌ها با کمی کار پرداخت، ظاهری شگفت انگیزی پیدا می‌کنند. به همین دلیل علاوه بر نمای ساختمان، در بسیاری از بخش‌های داخلی بنا نیز از سنگ‌ها به وفور استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانبد: پروژه های تهران

چوب

یکی دیگر از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان، چوب است که خاستگاه اصلی آنها محیط زیست و درختان هستند. یکی از فاکتورهای اساسی که در استفاده از چوب باید مورد توجه قرار داد، این است که این متریال در مقابل شرایط آب و هوایی حساس است و نمی‌توان آن را در هر منطقه جغرافیایی استفاده کرد. اگر قرار باشد چوب را به عنوان مصالح اصلی در ساخت بنای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار دهید، باید در نظر بگیرید که رطوبت بسیار زیاد می‌تواند خیلی زود چوب را دچار آسیب‌های جدی کند.

بیشتر بخوانبد: شماره موبایل کارفرمایان ساختمانی
از طرفی به دلیل سبک بودن آن، بسیاری از مناطق روستایی از این مصالح برای ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند؛ چرا که کار احداث بنا راحت‌تر انجام می‌شود و در صورت وقوع زلزله نیز آوار کم خطر‌تری را به همراه خواهند داشت. علاوه بر موارد اشاره شده از چوب برای دکوراسون داخلی ساختمان‌ها نیز به وفور استفاده می‌شود. از جمله می‌توان به نرده‌ها، کف‌پوش‌ها، کابینت‌ها و راه‌پله‌ها اشاره نمود که معمولا از جنس چوب ساخته می‌شوند.

آجر

یکی دیگر از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان آجر است. آجر را در کوره‌های آجر پزی و از پختن خشت خام تولید می‌کنند. این محصول پرکاربرد که در زمره قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی به شمار می‌رود، در کوره‌ها و در معرض حرارت با دمای مختلف تولید می‌شود. آجرها در انواع مختلفی در بازا موجود هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آجر معمولی: سه مدل معروف از این دسته آجرها شامل آجر قزاقی، فشاری و سفید است.
– آجر سفالی: آجرهای سفالی از وزن پایینی برخوردار هستند و سبک شدن بنای سازه موثر هستند. این آجرها را معمولا به صورت سوراخ‌دار تولید می‌کنند که ملات ساختمانی به راحتی به آنها بچسبد.
– آجر نسوز: دسته‌ای دیگر از آجرها هستند که همان طور که از نام آنها پیدا است، در برابر حرارت زیاد مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارند. در ساختمان‌هایی که قرار است کارهای حرارتی زیادی در آنها انجام شود، از این نوع آجرها استفاده شود.

بتن

یکی دیگر از مصالح مهم و کاربردی صنعت ساختمان، بتن است که از ترکیب آب و سیمان با نسبتی معین با یکدیگر به وجود می‌آید. بتن‌ها معمولا از وزن بالایی برخوردار هستند و در فرآیند تولید آنها برای جلوگیری از ایجاد حباب داخل آن از ویبراتورهایی استفاده می‌شود. در صورت تشکیل حباب داخل بتن میزان استحکام آن به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
به دلیل میزان استحکام بالایی که بتن‌ها از خود به نمایش می‌گذارند، نقش موثر و کلیدی در استحکام بنا ایفا می‌کنند. البته از بتن‌ها علاوه بر ساختمان سازی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی دیگر نیز استفاده می‌شود. بتن‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستندکه از آن جمله می‌توان به بتن سنگین، سبک، متخلخل، سبک هوادار، بتن با مقاومت بالا، بتن پلیمری و بتن خود متراکم اشاره نمود.

آهن آلات

یکی از اصلی‌ترین مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان، آهن آلات است که در مقیاس وسیع در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مصالح همانند بتن دارای استحکام بالایی هستند. در عین حال یک مزیت و برتری منحصر به فردی نیز در مقایسه با بتن دارند؛ بتن فاقد قابلیت شکل پذیری است اما بسیاری از آهن آلات مورد استفاده در ساختمان سازی از جمله میلگردها، قابلیت شکل پذیری خوبی دارند که در موارد بسیاری از این ویژگی استفاده می‌شود.
آلیاژ‌های مختلفی از فلزان از جمله آهن، فولاد، آلومینیوم و چدن در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر تمام مزایایی که برای این مصالح می‌توان نام برد، دو نقص مهم نیز در آنها وجود دارد؛ بسیاری از مصالح فلزی در برابر خوردگی مقاومت خوبی ندارند و معمولا دچار زنگ زدگی می‌شوند. از طرفی قیمت تمام شده این محصولات نیز در مقایسه با بسیاری دیگر از مصالح ساختمانی بیشتر است.

شیشه

یکی دیگر از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان، شیشه است که در انواع مختلف تولید می‌شود. عمده استفاده از شیشه در ساختمان سازی در تولید پنجره‌ها است. البته در سال‌های اخیر مدل جدیدی از ساختمان‌ها به وجود آمده‌اند که نمای کاملا شیشه‌ای دارند و از جذابیت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر موارد اشاره شده، شیشه را به عنوان یک مصالح مفید در تعریف دکوراسیون‌های جذاب داخلی در ساختمان‌های مورد استفاده قرار می‌دهند.

بیستر بخوانید: معرفی پروژه های ساختمانی

گچ

برای تکمیل‌های بخش‌های داخلی ساختمان‌های عمدتا از گچ استفاده می‌شود. البته علاوه بر سفید کاری در کاربردهای تزئینی نیز از گج در ساختمان استفاده می‌شود. از جمله انواع گچ‌های موجود در بازار می‌توان به گچ سفیدکاری، گچ میکرونیزه (برای کشته کاری)، گچ عاج (ساخت پنل‌های پیش ساخته)، گچ گیپتون (استفاده در روی بلوک‌ها) و گچ سیوا (مقاوم در برابر رطوبت) اشاره نمود.

سیمان

یکی دیگر از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان سیمان است که از ترکیب مواد آهکی مانند آلومینیوم اکسید و سیلیسیم تولید می‌شود. سیمان همان ماده‌ای است که از ترکیب آن با آب، بتن تولید می‌شود. سیمان نیز در انواع مختلفی از جمله پرتلند، رنگی و نسوز در بازار موجود است و علاوه بر ساختمان سازی در سایر پروژه‌های عمرانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملات

در پروژه‌های ساختمانی برای به هم چسباندن مصالح مختلف نیاز به ملات وجود دارد. ملات‌ها بسته به نیاز پروژه و نظر کارفرما از ترکیب چند ماده خاص با یکدیگر تولید می‌شوند. در تولید ملات از مواد افزودنی شامل هواسازها، روان کننده ها، مواد پوزولانی، رنگدانه ها و مواد نگهدارنده آب به منظور افزایش خواص ملات استفاده می شود. ملات‌های مورد استفاده در ساختمان سازی به انواع ملات آبی،‌هوای و وژه تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای مشخصات به خصوصی هستند.

کلام پایانی

آنچه مطالعه کردید، مختصری درباره 10 مورد از مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان بود. مجموعه سازه یاب متشکل از تیمی جوان و در عین حال متخصص در سال 1399 فعالیت خود را آغاز نموده‌ است. اگر در صنف تولید و فروش مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنید و می‌خواهید که از پروژه‌های در حال ساخت در شهر تهران و کرج مطلع شوید، توصیه ما به شما استفاده از بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب است ک ه مجموعه‌ای کامل و به‌روز از اطلاعات ساختمان‌هایی است که در تهران و کرج در حال ساخت و ساز هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی و مشاوره تماس حاصل نمایید.
کلمه کلیدی : مصالح مهم و کاربردی در صنعت ساختمان

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.