تاسیسات ساختمان

برق ساختمان یکی از مهم ترین مراحلی است که در پروسه ی ساخت و ساز باید به آن توجه داشت. نمی توان به سادگی به چند سیم کشی ساده اکتفاء کرد. تاسیسات برق ساختمانی بسیار حساس هستند و به طور کلی باید بیشترین دقت به هنگام انجام آن ها به کار برده باشد.

به طور کلی، طراحی و اجرای سیستم های سیم کشی خانه ها و ساختمان ها را اجرای تاسیسات الکتریکی یا همان برقی می گویند. وسایل زیادی در منزل نیازمند سیستم سیم کشی هستند. مثل: تلفن، آنتن مرکزی، روشنایی خانه، سیستم اعلام حریق، دوربین های مدار بسته، آسانسور و …

به همین دلیل است که اساسا ساخت و ساز بدون اجرای تاسیسات برق ساختمانی معنای خاصی ندارد.

تاسیبسات برق

آموزش برق ساختمان

در ادامه می خواهیم آموزش برق ساختمان را ارائه کنیم و به شما بگوییم که به هنگام برق کاری ساختمان، باید چند مرحله را پشت سر گذاشت و چه کارهایی را انجام داد. اگر به این مقوله از ساختمان سازی علاقه مند هستید، توصیه می کنیم این مطلب را دنبال کنید.

قبل از این که کار اجرای تاسیسات برق ساختمانی آغاز شود و به طور رسمی برق کاران وارد عمل شوند، باید مهندسین برق، نقشه سازه را به دقت بررسی کنید و جانمایی دقیق تاسیسات مکانیکی و برقی را تعیین کنند.

به این ترتیب مشخص می شود که چقدر تجهیزات مورد نیاز است. ارتباط میان مهندس برق و مهندس طراح ساختمان باید نزدیک باشد چرا که مهندس برق از معمار داخلی سازه، طرح و نقشه ی جاهای مختلف خانه را می گیرد و سپس بر اساس طرح سازه، وسایل برقی را جانمایی می کند.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمان

اما بعد از انجام این مراحل اولیه به سراغ اجرای برق ساختمان می روند که شامل سه مرحله ی مهم و اساسی است:

انواع تاسیسات

مرحله اول

این مرحله بعد از این که گچ کاری سازه انجام شد، صورت می گیرد. قبل از این هر چیزی در این مرحله باید نقشه ی برق ساختمان دریافت شود. به این ترتیب که مشخص گردد که سیستم های روشنایی، سیستم های صوتی، پریزهای مختلف، (تلفن و لامپ) آنتن، آیفون منزل، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم اطفاء حریق و موتورخانه و برق اضطراری به چه صورت است و کجا قرار گرفته اند.

در گام بعدی، باید نقشه ی تجهیزات برقی را روی دیوارهای سازه بکشند.

سپس از تراز لیزری یا شلنگ تراز استفاده می کنند تا خط تراز را بکشند.

سپس در گام بعد، باید مسیر لوله ها را با استفاده از دستگاه شیارزن، شیار زد.

سپس باید از یک دستگاه به خصوص استفاده شود تا جای پریزها و کلیدها را روی دیوار کنده کاری بکنند.

اگر محل قرار گیری سیستم برق روی سقف باشد، باید از طریق دستگاه سوراخ روشنایی را روی سقف ایجاد کرد. گاهی مواقع ممکن است سقف مورد نظر کاذب باشد و گچی وجود نداشته باشد که در این صورت روی سقف ساپورت شده نصب می کنند)

یکی از مهم ترین مراحل برق کاری این است که حتما کلید ها و پریزها روی سطح دیوار تراز باشند. بالا و پایین بودن سطح کلید پریزها جالب نخواهد شد. بنابراین باید به شکلی دقیق تراز شوند.بعد از آن باید لوله های پلیکا جوشکاری شده و ساپورت شوند تا ثابت بمانند. از این لوله ها برای ورود و خروج لوله های داخل جعبه فیوز استفاده می شود.

البته این لوله های پلیکا برای ورود و خروج لوله های درون جعبه آنتن و تلفن نیز آورده می شوند.

این لوله های پلیکا باید به شیوه ی خاصی اجرا شوند. در اجرای آن ها از گرما و خم کاری توسط مشعل و فنر انجام می شود. در نهایت نیز آن ها را با چسب پولیکا آب بندی می کنند تا امکان نفوذ رطوبت به طور کامل از بین برود.

یک سری داکت روی نقشه مشخص می شوند که در هنگام اجرای تاسیسات برقی ساختمان باید یک سینی برق روی این داکت ها اجرا شود. یکی از مراحل برقکاری سازه این است که برای این سینی های برق، ساپورت ساخته و جوشکاری شود. عموم مواقع از این سینی های برق جهت ورود کابل های برق، تلفن، ماهواره و دیگر وسایل الکتریکی ساختمان استفاده می شود.

اگر از لوله ی پولیکا در کف ساختمان استفاده شده باشد باید به طور کامل آن ها را پوشاند. در حقیقت نام این عملیات، ماهیچه کشی است. در روند ماهیچه کشی، مخلوطی از سیمان و ماسه و آب آماده می کنند و سپس این ملات را روی لوله های کف میریزند و در نهایت نیز صاف و یکدست می سازند.

در نقشه ی تاسیسات برق ساختمانی جای فیوزها نیز مشخص است که در این مرحله، آن را نصب کرده و سپس تراز می کنند.

در گام بعدی باید نصب جعبه آنتن، ماهواره، تلفن و تراز کردن تمام آن ها انجام شود. جای گذاری تمام این موارد نیز باید از قبل در نقشه مشخص شده باشد.

یکی از گام های مهم که بعد از مرحله ی گچ کاری سازه انجام شد، این است که ارتینگ سازه تامین شود. این فرآیند باید با نصب پلیت و سیم مسی و ذغال و نمک باشد تا چاه ارت راه اندازی شده و از آن جا به سینی برق و مصرف کننده ها برسد.

ممکن است گاهی مواقع در نقشه ی برق ساختمان، لوله گذاری فولادی نیز پیش بینی شده باشد. این لوله گذاری عمومی در پارکینگ های بزرگ ساختمان های اداری، روشنایی داخل چاهک آسانسور و البته روشنایی موتورخانه به کار می رود.

برای این که گچ و سیمان وارد لوله نشود، باید تمام این لوله هایی که به داخل قوطی ها وارد می شوند، توسط کاغذی که به شکل هرم درآمده، مسدود گردند.

برقی اسختمان

مرحله ی دوم

بعد از این که مرحله ی کف سازی و کاشی کاری و البته سفید کاری سازه تمام شد، نوبت به مرحله ی بعدی برق کاری ساختمان می رسد. در ادامه به مهم ترین گام های مرحله ی دوم برق کاری ساختمان پرداخته ایم. با ما همراه باشید:

گام اول

در ابتدا باید قوطی کلید را تمیز کرد و سپس لوله های اضافه ی روکار را برید.

گام دوم

در این مرحله باید سیم کشی داخل لوله پولیکا انجام شود. برای انتخاب بهترین رنگ سیم، قطر سیم و جنس آن ها بهتر است که به سراغ یک مشاور خوب باشید. البته خیلی مواقع این موارد از قبل تعیین شده اند و در برق کاری ساختمان لازم نیست به آن ها فکر کنید.

گام سوم

باید تمامی عملیات کابل کشی برای کابل های شیلددار بلندگوها و از آن قسمت به ولوم های همان اتاق و در نهایت نیز به فیش های پشت آمپلی فایرها برسد.

گام چهارم

یکی از سخت ترین گام های اجرای تاسیسات برق ساختمانی این است که کابل کشی برق باید از داخل جعبه فیوز انجام گیرد اگر دیزل ژنراتور داشته باشید، می توان این کابل ها را داخل موتورخانه و تابلوهای مخصوص خودشان وارد کرد.

گام پنجم

حالا نوبت به کابل کشی تلفن، ماهواره و البته آیفون خانه می رسد که باید کابل ها را از تابلوی مخصوص خودشان رد کرد و سپس بست زد.

گام ششم

باید اتصالات سر سیم ها را داخل قوطی کلید، جعبه فیوز، روشنایی، و … نصب کرد.

گام هفتم

معمولا حوضچه ی قلعی درست می کنند که کل اتصالات و سر سیم ها را توسط قلع اندود کنند.

گام هشتم

در این مرحله لازم است که تمام اتصالات توسط وارنیش حرارتی که نوعی جایگزین لنت برق است، عایق کاری شود.

گام نهم

در این مرحله روی برق کشی نمای ساختمان کار می شود وب اید کابل کشی مربوط به بیرون سازه انجام گیرد.

گام دهم

در نهایت نیز باید مغزی تمامی کلیدها و پریزها را وصل کرد.

تاسیسات چیست

مرحله ی سوم

بعد از این که کار نقاشی سازه تمام شد و کف کاری نیز به پایان رسید؛ نوبت به آخرین مرحله از کار برق ساختمان می رسد که در ادامه به صورت گام به گام توضیح داده ایم:

گام اول

باید مغزی کلید ها و پریزها به طور کامل بسته شوند و همه ی آن ها تراز گردند.

گام دوم

باید ترمینال های مورد نظر روی سیم ها نصب شود.

گام سوم

باید تشخیص دهنده های دود نیز نصب شده و شستن آن ها در محل های مورد نظر نصب شوند.

گام چهارم

در این مرحله باید فیوزها را داخل جعبه فیوز قرار داد و سیم ها را فیوز بندی کرد.

گام پنجم

در این مرحله باید آیفون تصویری را نصب کرد و سوکت ها و شستی های مربوط به آن را اجرا کرد.

گام ششم

س باید به سراغ آنتن مرکزی و نصب سوئیچینگ های مربوط به آن رفت.

گام هفتم

در این مرحله نوبت به ماهواره می رسد که نصب شوند. البته در خیلی از مواقع این کار توسط شرکت های ارائه کننده ی خدمات ماهواره ای صورت می گیرد.

گام هشتم

یکی از سیستم های برقی لازم و ضروری خانه، سیستم چشم لایتینگ راه پله و پارکینگ است که در این مرحله صورت می گیرد.

البته از این چشم لایتینگ در سیستم های هود مرکزی نیز استفاده می شود. به این ترتیب سنسور این چشم ها بعد از عمل کردن، باعث تهویه ی سرویس ها می شوند.

گام نهم

یکی از جالب ترین و البته مهم ترین مراحل مربوط به تاسیسات برقی ساختمان این است که نورهای مخفی روی سقف کاذب و کف زمین کار شود که جلوه ی خیلی زیبایی به منزل می دهند.

گام دهم

در این مرحله به سراغ نصب تجهیزات برقی موتورخانه می رویم.

گام یازدهم

در این مرحله باید پایه ی سینی برق روی دیوار نصب شده و سپس سینی برق را روی این پایه ثابت کنیم.

گام دوازدهم

زیر سینی برق باید یک لوله نصب شود و از آن جا روی الکتروموتورها و ترموستات ها نیز نصب این سینی صورت بگیرد.

بعد از اتمام تمام این مراحل می توانید اطمینان داشته باشید که کار خود را به درستی انجام داده اید.

برق ساختمان و نکاتی که باید به آن دقت داشته باشید!

در ادامه به چند نکته ی مهم در برق کاری ساختمان اشاره کرده ایم که دانستنشان خالی از لطف نیست:

  • باید فاصله ی میان آیفون و تابلو مشخص باشد. معمولا از فاصله ی 1.60 سانتی متری استفاده می شود.
  • اگر پشت کاشی ها لوله ای قرار داده اید، باید آن ها را شیار زنی کرد تا به کاشی نچسبد.
  • بعد از این که لوله ها را نصب کردید، باید از آن ها در برابر ضربه مراقبت کرد. همچنین نباید اجازه بدهید که ملات به آن ها وارد شود.
  • بعد از این که لوله های خرطومی و دیگر لوله ها را در جای خود قرار دادید باید به وسیله ی سیم مفتول آن ها را ببندید.
  • اگر سقف شما کاذب است باید عملیات لوله کشی و سیم کشی را بعد از کلاف کشی انجام دهید.
  • لوله هایی که در کف سازه به کار رفته اند را باید با ماهیچه ی بتنی در مقابل آسیب و ضربه محافظت کرد.
  • زمانی که کار نصب کلیدها و پریزها صورت گرفت، حتما باید آن ها را به صورت دستی نیز آزمایش کرد تا مطمئن شویم که برق دارند. گاهی مواقع فازمتر نمی تواند به طور دقیق برق داشتن یا نداشتن را مشخص کند چرا که برخی مواقع احتمال دارد که سیم نول قطع باشد.
  • لوله ها را باید به خوبی به هم وصل کرد. بهتر است که از چسب های مخصوص و قوی برای اتصال لوله ها استفاده نمود.
  • اگر می خواهیم که سیم های برق را به هم وصل کنیم، بهتر است که از ترمینال استفاده شود.
  • بهتر است که به هنگام شیار زنی از دستگاه مخصوص استفاده شود تا به این ترتیب از آسیب دیدن دیوار جلوگیری به عمل آید.

برق کاری

برق کاری ساختمان، کاری به شدت تخصصی و پیچیده است و برای اجرای تاسیسات برق ساختمانی باید به سراغ یک گروه کاملا حرفه ای بروید.

علاوه بر این اگر برق کار هستید و به دنبال پروژه هایی هستید که در مرحله ی برق کاری هستند، می توانید از بانک های اطلاعات ساختمانی استفاده کنید.

وبسایت سازه یاب با در اختیار داشتن یکی از بهترین و بزرگترین بانک های اطلاعات ساختمانی تهران می تواند در این راستا به شما کمک کند. با استفاده از یک بانک اطلاعات ساختمانی می توانید رونق تازه ای به کسب و کار خود ببخشید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.