ساختمان‌های مدرن در ایران

ساختمان مدرن در ایران | معرفی ساختمان های مدرن در ایران


از ابتدا ساختمان‌ها صرفاً نقش سرپناه را داشتند و بشر صرفاً برای در امان ماندن از خطراتی که در محیط او را تهدید می‌کند در این مکان‌ها زندگی می‌کرد. اما هر چه که سوار بر ماشین زمان به سمت جلو حرکت کردیم، ماجرا تغییر کرد و کاربری‌های متفاوتی برای یک ساختمان تعریف شد. در چند دهه اخیر مسائل طراحی و اجرای ساختمان‌ها هرروز دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شده است. مسئله دکوراسیون داخلی و خارجی جایگاه بسیار ویژه‌ای پیداکرده است و تکنولوژی‌های جدید دست انسان‌ها را برای احداث ساختمان‌های مدرن و مجهز بازتر کرده است. درواقع برخی از ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شود را می‌توان به‌نوعی آثار هنری خطاب کرد؛ چراکه موجبات تحیر هر بیننده‌ای را فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا شمارا با 10 مورد از ساختمان‌های مدرن در ایران آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه کاربری‌هایی برای ساختمان‌های مدرن در ایران می‌توان متصور بود؟

یک مسئله که لازم است در ابتدا به آن بپردازیم، این است که ساختمان‌های مدرن در ایران و سایر نقاط جهان با چه اهدافی ساخته می‌شود؟ چون ممکن است که این ابهام در ذهن افراد وجود داشته باشد که صرفاً کاربری لوکس و لاکچری برای این ساختمان‌های مدرن می‌توان متصور بود. این در حالی است که واقعیت موید چیز دیگری است و ساختمان‌های مدرن کاربری‌های متفاوتی برای صاحبان آن‌ها به همراه دارند. در اینجا لازم است تا به برخی از این موارد اشاره‌کنیم:

– مسئله انرژی یک نقش حیاتی را در جوامع امروز ایفا می‌کند. در میان حامل‌های مختلف انرژی، برق را در نظر بگیرید. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که چیزی در حدود 40 درصد برق تولید در کشورها در بخش مسکونی، اداری و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این عدد بسیار قابل‌توجه بوده و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن عبور کرد. ساختمان‌های مدرن می‌توانند به ما کمک کنند تا به مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها بپردازیم. به‌این‌ترتیب می‌توانیم سهم مصرف انرژی در بخش خانگی و اداری را کاهش دهیم و این‌یک موضوع برد- برد به شمار می‌رود؛‌ چراکه از هزینه‌های جاری مالکان ساختمان‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر دولت‌ها که مسئول مستقیم تأمین برق هستند با فشار کمتری مواجه می‌شوند.

– مصالح نوین ساختمانی که در سال‌های اخیر بحث‌های فراوانی درباره آن‌ها در جریان بوده است، در طراحی و ساخت ساختمان‌های مدرن در ایران و خارج از کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این مصالح با اهداف مختلفی ازجمله افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، افزایش سرعت احداث ساختمان‌ها، ایجاد جلوه و ظاهر زیبا در ساختمان و … مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : معرفی پروژه های ساختمانی

– مسئله استفاده و بهره‌وری مفید از فضا در ساختمان‌ها بسیار مهم است. در شهری مانند تهران که در حال حاضر در برخی مناطق قیمت یک متر زمین از 100 میلیون تومان هم فراتر رفته است، بسیار مهم است که بتوانیم از تک‌تک فضاهای موجود در ساختمان نهایت استفاده را داشته باشیم. ساختمان‌های مدرن به‌عنوان پاسخی شایسته برای این چالش به شمار می‌روند و به کمک تکنولوژی‌های مختلف موجود در این حوزه می‌توان فضاهای ساختمانی با کاربری‌های چندمنظوره بنا نهاد. به‌این‌ترتیب می‌توان چالش بهره‌وری در ساختمان‌ها را نیز تا حدودی برطرف نمود.

مسئله اهمیت ساختمان‌های مدرن به همین‌جا ختم نمی‌شود و جا دارد تا در یک مقاله دیگر به‌طور مستقل به آن بپردازیم. در ادامه به معرفی 10 مورد از ساختمان‌های مدرن در ایران می‌پردازیم.

خانه شریفی‌ها یکی از ساختمان‌های مدرن در ایران

خانه شریفی‌ها در نوع خود انقلابی در خانه‌سازی در کشور ما به شمار می‌رود. شاید تا قبل از احداث این ساختمان، صحبت درباره خانه‌های متحرک مقداری عجیب و باورناپذیر به شمار می‌رفت؛ اما پس از بنای این سازه متحرک توسط شرکت NextOffice این داستان به واقعیت تبدیل شد. هدف از طراحی این ساختمان به‌صورت متحرک، استفاده بهینه و مطلوب از فضا و افزایش بهره‌وری انرژی ساختمان بوده است.
این ساختمان که در هفت‌طبقه بناشده است، در سال 1392 در منطقه نیاوران تهران رونمایی شده است. زیربنای این ساختمان چیزی در حدود 1400 مترمربع است و امکانات فراوانی در آن‌ها تعبیه‌شده است.

بیشتر بخوانید : شماره موبایل کارفرمایان ساختمانی

آپارتمان مسکونی دانیال

یکی دیگر از ساختمان‌های مدرن در کشور ما که در منطقه پاسداران و میدان نوبنیاد واقع‌شده است، آپارتمان مسکونی دانیال است. معماران طراح این پروژه موفق به اخذ جایزه فستیوال معماری شیکاگو در سال 2010 شدند. طبیعت و محیط‌زیست به‌عنوان دغدغه اصلی سازندگان این پروژه مسکونی به شمار می‌رود. دو معمار اصلی طراح این پروژه در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اند که در طراحی ظاهری ساختمان از طبیعت و باغ‌هایی که در تهران قدیم به‌وفور وجود داشتند، الهام گرفته‌اند. درواقع قصد آن‌ها این بوده است که در ذهن بیننده این ساختمان مسئول طبیعت و محیط‌زیست را جلوه بدهند.

بیشتر بخوانید : پروژه های تهران

در کنار این مسئله ظاهر شیشه‌ای و پنجره‌های بزرگی که در این ساختمان تعبیه‌شده است، به مدیریت مصرف انرژی روشنایی در این ساختمان نیز بسیار کمک کرده است و نهایت بهره‌برداری از نور خورشید در این ساختمان صورت می‌گیرد.

خانه نیکبخت

یکی دیگر از ساختمان‌های مدرن در ایران، خانه نیکبخت است که در محله نیاوران بناشده است. یک پروژه مسکونی که در دو بلوک پنج طبقه‌ای احداث‌شده است. در هر طبقه از این ساختمان سه واحد مسکونی طراحی‌شده است و درمجموع شامل 30 واحد مسکونی است. امکانات رفاهی زیادی نیز در این ساختمان در نظر گرفته‌شده است.

اما چه چیزی باعث شده است که این پروژه در زمره ساختمان‌های مدرن کشور ما قرار بگیرد. علاوه بر معماری بسیار زیبا و شیک این پروژه، معمار آن یعنی آقای نیکبخت در پاسداری از طبیعت نقشه ساختمان را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که هیچ نیازی به قطع کردن 128 اصله درختی که زمین این پروژه وجود داشته است، نباشد. قبل از ساخت این پروژه مسکونی یک باغ ویلا در این زمین وجود داشته است که متوسط عمر درختان موجود در آن حدود 70 سال است. مدل طراحی آقای نیکبخت به‌گونه‌ای بوده است که نه‌تنها نیازی به قطع کردن این درختان بلندقامت و قدیمی نبوده است، بلکه درختان در زیباسازی محوطه پروژه نیز نقش مهمی ایفا کرده‌اند و مجوز ایجاد آب‌وهوای مطبوع در محیط خانه نیکبخت شده است.

ساختمان شرکت دارویی سیناژن

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در محیط‌های اداری باید موردتوجه قرار داشته باشد، ایجاد فضایی بانشاط است که در آن کارمندان از حضور در فضا روحیه کسب کنند و باراندمان کاری بیشتری به فعالیت بپردازند. این مسئله در طراحی داخلی ساختمان شرکت دارویی سیناژن به خلاقانه‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده است. به‌گونه‌ای که یک محیط صمیمی و بی‌نظیر برای کارمندان به ارمغان آمده است.

بیشتر بخوانید : بانک مشاغل ساختمانی

طراحی ساختمان به حدی زیبا است که در دوازدهمین دوره جایزه معمار موفق به اخذ جایزه در بخش طراحی ساختمان‌های عمومی شده است. این ساختمان در استان البرز و در شهرک صنعتی سیمین دشت بناشده است و در زیربنایی معادل 6000 مترمربع در سال 1398 به بهره‌برداری رسیده است. در مسئله تهویه مطبوع این ساختمان از طریق مصالح ساختمانی مورداستفاده دقت بسیار زیادی اعمال‌شده است.

ساختمان اداری جی یکی از ساختمان‌های مدرن در ایران با نمایی ترکیبی از چوب و آجر

یکی دیگر از ساختمان‌های مدرن کشور که در کاربری اداری بناشده است، ساختمان جی در استان اصفهان است که در سال 1395 با مساحتی معادل 1100 مترمربع بناشده است. طبیعت موجود در خیابان محل احداث پروژه در ایجاد ایده طراحی عمودی و ایستاده ساختمان در ذهن معمار پروژه اثرگذار بوده است؛ چراکه در این خیابان درختان سرسبز و قدیمی با ارتفاع زیادی وجود دارد. در بخش‌های از نمای ساختمان نیز فضای سبز تعبیه‌شده است تا در ایجاد ظاهری جذاب برای پروژه و فضای تهویه شده برای حاضران در ساختمان مؤثر است.

چوب و آجر به‌عنوان متریال‌های سنتی که در معماری بناهای تاریخی استان اصفهان نقش مهمی را ایفا می‌کنند، در این پروژه نیز به‌صورت هنرمندانه در کنار سایر مصالح مورداستفاده قرارگرفته‌اند و ظاهری جذاب برای ساختمان به ارمغان آورده‌اند. تلفیق هنر سنتی و مدرن در این ساختمان به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است.

ساختمان اداری ترمه

یکی دیگر از ساختمان‌های مدرن در ایران که با معماری سنتی بناشده است، ساختمان اداری ترمه است که در استان همدان واقع‌شده است. این ساختمان اداری و تجاری دارای نمای آجری است و آجر بومی به شیوه‌ای سنتی آرایش و چیده شده است که با بافت تاریخی منطقه سازگار باشد. طراحی منحنی این سازه جلوه بی‌نظیری را برای آن به ارمغان آورده است که حقیقتاً چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و نشان از توانمندی فوق‌العاده مهندسان ایرانی در خلق آثار هنری است.

ساختمان اداری سعادت‌آباد

یکی دیگر از ساختمان‌های مدرن در شهر تهران که موفق اخذ جایزه معماری سال 94 در کشور شده است، ساختمان اداری سعادت‌آباد است. یکی از المان‌هایی که در سال‌های اخیر در پروژه‌های ساختمانی موردتوجه قرارگرفته است، استفاده از لوورها است که از معماری سنتی ایران الهام گرفته‌شده است. لوورهای چوبی برای کنترل نور و گرما در محیط داخلی ساختمان بسیار مؤثر هستند. در ساختمان اداری سعادت‌آباد، این لوور ها با کاستن از شدت آفتاب در جبهه‌ی جنوبی و با بازی نور و سایه ، فضایی دلپذیر و متنوع برای کاربران ایجاد می‌کند.

خانه مشا

ویلای مشا به شیوه‌ای طراحی‌شده که بهترین بهره‌مندی را از سایت خود در دامنه کوه‌های اطراف تهران و دشت مشا دارد. خانه متشکل از سه باکس است که هرکدام در زاویه‌ای مختلف برای چشم‌اندازهای متفاوت قرارگرفته است.

ویلای برادر کوچک‌تر

ویلادی برادرتر کوچک‌تر در سال 1394 در منطقه لواسان تهران بناشده است و در زمینی به متراژ 812 مترمربع رونمایی شده است. این پروژه در زمینی قرارگرفته است که از سمت ورودی زمینی تودلی به‌حساب می‌آمد و در گودی فرومی‌رفت؛ اما از سمت پشت به محوطه گسترده که قبلاً بستر رودخانه بود مشرف بود. این چالشی مهم برای طراحان پروژه به‌حساب می‌آمد که به‌عنوان انگیزه اصلی برای نوآوری در این پروژه نقش‌آفرینی کرد. این چالش با ایجاد فرمت V شکل در نقشه ساختمان به بهترین شکل ممکن صورت گرفت. به‌این‌ترتیب پروژه توانست گودی زمین را جبران کند و به‌اندازه‌ی همسایگان قد بکشد.

بیشتر بخوانید : کابینت و انواع آن

خانه صبا

یکی دیگر از ساختمان‌های مدرن در ایران، خانه صبا است که در سال 94 در زمینی به مساحت 970 مترمربع در منطقه هروی در تهران بناشده است. نمای روبه خیابان ساختمان، نمائی پویا و متحرک است، که توسط ساکنین آپارتمان تغییر می‌کند. این نمای دوپوسته، که سعی در برقراری ارتباط با شهر را دارد از یک‌لایه شفاف و یک‌لایه چوبی متحرک تشکیل‌شده است.
نکته مهم این‌که پس از تخریب ساختمان‌ قبلی موجود در این محل، تمام مصالح موجود در آن، در کار احداث خانه صبا مورداستفاده قرارگرفته است. چوب‌های راه‌آهن که پس از چهل سال استفاده کنار گذاشته‌شده بودند، مجدداً پرداخت و در کف حیاط استفاده شدند. توجه به این مسئله نقش مهمی در اخذ جایزه معماری کشور در سال 94 برای معمار این پروژه داشت.
دوپوسته بودن نمای رو به خیابان از تبادل حرارت مابین داخل و خارج جلوگیری به عمل می‌آورد. پوسته بیرونی از جنس چوب است، که قابل‌کنترل بوده و باز و بسته می‌شود تا میزان نور و سایه دلخواه را تأمین کند. پوسته دوم پرده‌ای شیشه‌ای از پنجره‌های دوجداره سرتاسری است که با تأکید بر شفافیت، مرزی ظریف میان داخل و خارج به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان سازه یاب و مزایای آن

کلام پایانی

آنچه مطالعه کردید، معرفی 10 مورد از ساختمان‌های مدرن در ایران بود که در بازه 10 سال گذشته بناشده است. اگر در صنعت ساختمانی فعال هستید یا محصولاتی تولید می‌کنید که برای مصرف در ساختمان‌ها کاربرد دارند، حتماً باید بانام بانک اطلاعات ساختمان آشنا باشید. شرکت سازه یاب با برخورداری از کادری جوان و متخصص فعالیت خود را در سال 1399 آغاز نموده است و اقدام به عرضه کامل‌ترین بانک اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت در شهرهای تهران و کرج کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.
کلمه کلیدی: ساختمان‌های مدرن در ایران

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.